Een interessant artikel bij Wired stelt een praktische redundantievraag als het op muziek en geluidsbestanden aankomt. Met enigszins verontrustende cijfers van audiohoster SoundCloud rijst de vraag wat er gebeurt met geluidsbestanden die enkel online zijn te vinden. Neem een serie podcasts of muziek waarvan geen masters bestaat, omdat ze zijn achtergebleven in een legacy-hel, versleten zijn of zelfs bewust zijn vernietigd.

SoundCloud stelt dat het niet zo slecht gaat met de dienst, maar blijft dat zo en hoe zit het met andere cloudhosters? Wired wijst bijvoorbeeld op het snijden in de catalogus van mp3.com en de ondergang van IUMA. Gevestigde artiesten duiken wel op bij een andere dienst - zolang de masters in orde zijn - maar obscure bands of onontdekte artiesten verdwijnen zomaar naar de eeuwige html-velden.

Wired hoopt dat via een systeem als het IPFS-protocol er op een dag een automatische back-up bestaat van alles wat online verschijnt. "Maar tot die dag moeten we erbij stilstaan dat niets voor eeuwig bestaat, zelfs niet op het internet."