Onderhand wordt de term cloud computing gebruikt voor allerlei verschillende verschijnselen binnen de ict. De combinatie van een vage definitie en de extreme hype is schadelijk voor de daadwerkelijke doorbraak van het concept binnen het bedrijfsleven.

Cloudwashing

Cloud computing is de afgelopen jaren in verschillende vormen opgedoken: hosted computing, ASP software, on-demand computing, application grid computing of SaaS. Veel van deze termen worden door elkaar gebruikt, en dat maakt het voor organisaties moeilijker om vast te stellen hoe bruikbaar deze concepten zijn voor hun eigen bedrijfsvoering.

Door deze verwarring zijn bedrijven veel minder geneigd om de technologie goed onder de loep te nemen en om de potentie te duiden, zegt Forrester Research principal analyst James Staten. “Wij hebben hier een naam voor: cloudwashing.”

Drie soorten

Forrester deelt cloud computing in drie categorieën: software-as-a-service, platform-as-a-service en infrastructure-as-a-service. Cloud Computing definieert de marktvorser als een gestandaardiseerd ict-onderdeel (diensten, software of infrastructuur) dat als zelf-service wordt aangeboden via internettechnologie en waarvoor per gebruik voor wordt afgerekend.

Om het cloudwashen tegen te gaan, moet een onderscheid gemaakt worden tussen reeds bestaande diensten die ineens het cloud-sticker opgeplakt krijgen, en volledig nieuwe diensten en businessmodellen die met cloud computing mogelijk zijn gemaakt.

Een echte cloud computing-dienst moet door de klant zelf on-demand kunnen worden ingezet, als dat met een vorm van pay-per-use betaalmodel wordt afgerekend. Veel diensten hebben een van de twee componenten in zich, maar niet allebei. Volgens James Staten is het trucje van leveranciers om een bestaande dienst als cloud computing te verkopen niet aangeslagen bij de potentiële klanten. “Zelf vergelijk ik het met een folk-zanger die opeens overstapt naar hip-hop: ook al is het nog zo goed, hij spreekt de verkeerde markt aan."

Specifieke doelgroep

Maar het vinden van de juiste cloud-provider is niet genoeg om het echte voordeel uit cloud computing te halen. Het bedrijf zelf moet zelf ook geschikt zijn als cloud-klant. “Webcentrische bedrijven met veel elasticiteit in hun pay-per-use zijn niet ideaal als klant voor cloud computing, en hetzelfde geldt voor bedrijven die high-end eisen stellen aan hun omgeving”, zegt Staten. Voorbeelden van dat laatste zijn bedrijven die werken met vele terabytes aan gegevens voor bijvoorbeeld meteorologische of financiële modellen

Als een bedrijf serieus bezig wil gaan met cloud computing, dan moet het vaak zijn manier van zaken doen wijzigen, zo waarschuwt Staten. “Je moet een interne service provider worden, die een zelf-service biedt aan klanten. Dat betekent dat je gestandaardiseerde diensten aanbiedt die je levert aan verschillende business units.”

Het is cruciaal om je bedrijfsvoering te verbreden, zegt Staten. Een bedrijf moet bestaan uit meerdere business units om de echte voordelen en besparingen te bewerkstelligen.

Wat moet de ict-afdeling?

De grootste valkuil bij cloud computing is helemaal niet technisch van aard, maar is organisatorisch. Als een bedrijf besluit om zijn ict uit te besteden, rijst de vraag wat er moet gebeuren met de ict-afdeling. Cloud computing biedt bedrijven de kans om op een andere manier te werk te gaan. “Het is veel te gemakkelijk voor bedrijven om de eigen ict-afdeling over te slaan en direct naar Amazon te stappen. Als de eigen ict-afdeling duurder en minder responsief is, dan zullen ze dat ook doen.”

CIO's die op hun eigen winkel willen passen, spelen snel de security-kaart en beweren dat clouddiensten minder veilig zijn waardoor de belangen van het bedrijf op het spel staan. Staten waarschuwt dat dit argument dikwijls niet goed is onderbouwd. Sterker nog, volgens hem hebben cloudleveranciers hun beveiliging de laatste tijd zo sterk opgeschroefd dat deze beter is dan bij de meeste interne ict-afdelingen.