Microsoft presteert boven verwachting in zijn eerste fiscale kwartaal van 2014. De zakelijke markt en inkomsten door zoekadvertenties stuwen de omzet naar 18,53 miljard dollar , met een netto winst van 5,24 miljard dollar. Dit ondanks een stevige daling van 7 procent op de Windows-verkopen aan hardwarepartners; de cloudomzet groeit ondertussen flink.

Het bedrijf dat zichzelf opnieuw uitvindt door te switchen van traditioneel softwarebedrijf naar één van "devices and services", start sterk. Microsoft rapporteert zijn kwartaalcijfers nu onder twee hoofdgroepen, met aan de ene kant de apparaten- en consumentenmarkt, en de commerciële zakenmarkt aan de andere. En dat is - ook voor financiële analisten - even wennen.

Clouddiensten doen het goed

Deze laatste groep presteert in ieder geval het beste met een omzetgroei van 10 procent van 11,2 miljard dollar. Dit dankzij zakelijke pijlers als SQL Server (Premium), Lync, SharePoint and Exchange. De commerciële cloudomzet groeit liefst 103 procent. Dat wordt veroorzaakt door winstgevende clouddiensten Office 365, Windows Azure en Dynamics CRM Online.

Na een afwijzend begin heeft Microsoft de cloud intussen stevig omarmd. Lees meer over het nieuwe evangelie bij Computerworld.

Aan apparaten- en consumentenkant valt vooral de Windows-daling op. De omzet is hier desondanks 7,46 miljard, na een omzetgroei van 4 procent. Met als opvallendste groei die van advertentie-inkomsten bij zoekmachine Bing: liefst 47 procent meer omzet op zoekadvertenties.

De Surface-omzet groeit naar 400 miljoen dollar, wat zeker gezien de dramatische Surface RT-begroting van vorig kwartaal, een positieve ontwikkeling is. Hoe goed het echt gaat bij Microsofts tablet-avontuur is lastig te zeggen, verkoopcijfers worden niet gegeven.