Je ziet ze zo staan met zijn tweetjes, Hoxha en Fleischbaum, met een kopie van de Kamer van Koophandel onder hun arm. "Zo Dominique, het is opgericht, laten wij hem nu flink van jetje gaan geven!"

Weesie heeft blijkbaar keurig antwoord gegeven aan een journalist van wat op Geenstijl steevast 'de azijnbode' wordt genoemd. Hij vermoedt dat bewegend beeld het helemaal gaat worden op internet. Grappig. Weesie zelf is juist het bewijs dat stilstaand beeld het helemaal is geworden in 2006. Hij stond driekwart jaar geleden nog, op aanwijzingen van een Nieuwe Revu fotograaf, in een clownspak keihard om een zandbak heen te springen want Geenstijl was gevaarlijk en anoniem. Als een clown uit Oude Pekela lokten ze je kinderen naar hun site om de hersentjes daarna te vergiftigen met keiharde content. Dat idee ongeveer. Clowntje Fleischbaum is inmiddels al weer een tijd lang gewoon directeur Weesie en laat desgevraagd, al dan niet voor de camera, graag zijn licht schijnen over de mediawereld. Ik geloof zelfs dat hij er een beetje van geniet.

Na het lezen had ik zelf ook meteen zin in vooruitkijken. Leuk! Ik verwacht namelijk nogal wat. Ik denk dat Weesie gelijk heeft. Bewegend beeld gaat het helemaal worden in 2007. Youtube geeft iedere randdebiel met een webcam een wereldpodium en dat gaat voor excessen zorgen. Zat er normaal gesproken nog een filter tussen, namelijk een omroep, vanaf nu kan alles onversneden vanuit je huiskamer het net op. Ik zag vorige week een angstaanjagend voorbeeld van wat we over ons heen gaan krijgen. Video gemaakt door zwakzinnigen maar gepresenteerd als professioneel. De DVD van Arie Ribbens. Zo slecht dat het weer goed wordt.

Arie Ribbens, de zingende kut, slenterend door Marbella, terwijl op de achtergrond steeds de drie zelfde figuranten onafgebroken doen alsof ze genieten van klassiekers als Akkedoe en Polonaise Hollandaise. Ook bij Robert Jensen, zelf nog maar net genoeg hersentjes in dat enorme scheel lachende potvissenhoofd om een lullig showtje te presenteren, figureren regelmatig zwakzinnigen.

Er is blijkbaar een markt voor, iemand met een geestelijke afwijking zestien keer laten zeggen dat hij met zijn neus zijn eigen reet aan kan raken en daar dan met zijn allen heel hard om gaan zitten klappen. Dat, maar dan twintig keer erger, gaan we via Youtube over ons heen krijgen. Tante Annie met een pan aardappels in haar handen die huilend uitlegt waarom Kobus het huis uit is gegaan en dat ze altijd al dacht dat hij iets had met vrouwenkleding. E-artiesten, kunstzinnige filmpjes van jongens in zwarte coltruitjes, zelfmoordaankondigingen, nog veel meer gefilmde verhangingen, stand-up comedians die zelfs te slecht waren voor het buurthuis, we kunnen er voortaan gewoon naar kijken. Geen omroepbaas die het weg flikkert. Jongetjes van een jaar of 15 die iets aansteken, hard weghollen, heel hard juichen als het knalt en daarna de smeulende resten filmen. Dat is media in 2007. De liberalisering van Het Uitzenden. Kwaliteit is geen criterium meer. Als je een verbinding hebt en een webcam kan je beroemd worden. Vreet stront op, stuur het naar GeenStijl en je zit in alle nieuwsblokjes. Guerrilla televisie op internet, dat wordt het in 2007.

Ik verheug me daar eigenlijk wel op, om dagelijks in de inktzwarte toekomst te koekeloeren van het medialandschap. Want wat vooral opvalt is het totale gebrek aan originaliteit. De hele wereld aan je voeten en dan niks anders kunnen bedenken dan iets laten ontploffen of iets playbacken. Talentloze, zouteloze beelden voor talentloze en zouteloze kijkers. Dat voorspel ik voor 2007. Dezelfde buurthuisbaggertroep als voorheen. Op dat hele youtube nog geen één oorspronkelijk idee gezien. Grijze middelmaat. De helft van de wereld die naar de andere helft van de wereld zit te kijken hoe die met een raar mutsje op de horlepiep staan te dansen. Dat is de toekomst.

Een andere onverbiddelijke trend in 2007: internetjournalisten die de businessmarkt veroveren met vage lulverhalen over Dynamische Webredactie en zich tegelijkertijd naakt laten schilderen. Op de volgende schilderijen zien we internetmediareus Tonie van Ringelestijn. Ontroerend in al zijn kwetsbaarheid. Binnenkort volgen wij ook. De redactie en de freelancers van Webwereld zijn inmiddels naakt geschilderd met een heel lief konijntje tegen hun borst.