De clubs – normaal aartsrivalen - beweren dat de spellenmaker onrechtmatig gebruik maakt van hun merken voor de PS-spellen This Is Football 2002 en This Is Football 2003. In een kort geding hopen de drie voetbalclubs de verkoop van Sony Computer Entertainment's This Is Football 2002 in Nederland te laten staken, maar ook zou de 2003-versie van het PlayStation-spel (waarvoor de lancering volgende maand zou moeten plaatsvinden) uit de Nederlandse winkels moeten worden geweerd. Volgens de advocaat van de voetbalclubs, Sven Klos, zou Sony het merkenrecht en de copyrights van shirts en andere afbeeldingen met voeten treden. Ook de gelijkenissen en namen van de afzonderlijke spelers, die in This Is Football zo nauwgezet mogelijk zijn weergegeven, zijn de clubs een doorn in het oog. Klos zegt tegenover Reuters dat Sony claimt voor het gebruik van de materialen een overeenkomst te hebben met profvoetballers-organisatie FIFPRO. De voetbalclubs beweren echter dat die organisatie niet het recht heeft om daarover te beslissen.

Andere afspraken

Op dit moment hebben zowel Ajax als PSV en Feyenoord al een dergelijke afspraak met gamesuitgever Electronic Arts, die de clubs dan ook laat optreden in onder meer de bekende FIFA-voetbalspellen. Daarnaast zouden de stadions in This Is Football reclame-uitingen bevatten die in strijd zijn met de sponsordeals die de clubs zelf hebben gesloten. Een goed voorbeeld daarvan is PSV, dat als hoofdsponsor Philips heeft. Dat bedrijf is Sony's grootste concurrent op het gebied van consumentenelektronica. De zaak wordt op 15 augustus in Den Haag behandeld.