Gebruikers die over deze limiet heengaan krijgen eerst een waarschuwing van Comcast, met de vraag of zij hun downloadgedrag willen aanpassen. Gaan deze gebruikers binnen de zes maanden nog een keer over de maandelijkse limiet heen, dan zal het bedrijf aan deze klanten een jaar lang geen internet meer leveren.

Eerder dit jaar gaf Time Warner ook al aan te onderzoeken of buitensporig dataverkeer klanten in rekening gebracht kan worden. Op dit moment waarschuwt Comcast al klanten die overmatig gebruik maken van hun internetverbinding en sluit deze klanten ook af. Onduidelijk is echter welke maatstaven het bedrijf daarbij momenteel hanteert.

Noodzakelijk

De nieuwe maatrege is noodzakelijk, stelt de provider, omdat een eerdere maatregel, waarbij het bedrijf peer-to-peer-verkeer hinderde om bandbreedte te beperken, als onacceptabel werd beschouwd door de U.S. Federal Communications Commission. De maatregelen van Comcast waren volgens de FCC in strijd met het principe van netneutraliteit, omdat het specifieke soorten internetverkeer discrimineert.

Ouderwets

Volgens Charlie Douglas, director of Communications bij Comcast zal slechts 1 procent van de klanten van het bedrijf hinder ondervinden van de nieuwe maatregel. Douglas: "Deze klanten gebruiken zoveel brandbreedte dat ze de gebruikerservaring van andere klanten verstoren. 250 GB is een gigantische hoeveelheid dataverkeer." Klanten hadden Comcast gevraagd om aan te geven wat het bedrijf verstond onder een fair user policy, zodat zij zich daaraan konden houden.

In Nederland zijn datalimieten al jaren niet meer aan de orde, met uitzondering van mobiele internetproviders die nog wel limieten stellen.

Zeer hoog limiet

Volgens Douglas zullen weinig mensen iets merken van het nieuwe beleid. Klanten van het bedrijf genereren gemiddeld 2 tot 3 GB aan dataverkeer per maand. Het bedrijf laat weten dat een klant 50 miljoen e-mails zou moeten versturen, 62,500 liedjes zou moeten downloaden of 125 films (niet HD) zou moeten downloaden om het limiet van 250 GB in een maand te bereiken. Naast Time Warner onderzoekt ook Comcast of het mogelijk is om mensen die over deze limiet heen gaan niet af te sluiten, maar ze de extra kosten in rekening te brengen.

Lagere prioriteit

Daarnaast onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om het internetverkeer van mensen die buitensporig veel dataverkeer genereren een lagere prioriteit te geven op het netwerk tijdens piekdrukte. Comcast zou het verkeer van dit soort gebruikers dan maximaal 20 minuten lang vertragen, om andere gebruikers meer ruimte te bieden.