MediaLive International, de organisator van de Comdex, heeft de show voor dit jaar afgelast in verband met de tegenvallende belangstelling van de grootste it-leveranciers. "We hadden nog wel een winstgevende show kunnen hebben dit jaar, maar zonder de brede ondersteuning van de leidende technologiebedrijven heeft dit weinig nut", zegt Robert Priest-Heck, directeur van MediaLive. MediaLive spreekt overigens liever van uitstel dan van afstel. Een interne adviesraad buigt zich nu over de invulling van de Comdex om deze aantrekkelijker te maken. In een verklaring laat het bedrijf evenwel weten dat de eerstvolgende Comdex plaatsvindt in november 2005. Hiermee wordt indirect gesteld dat er dit jaar geen evenement zal worden georganiseerd.

Op sterven na dood

Hoewel Comdex 2005 wel op de agenda staat, twijfelen experts aan de overlevingskansen van de show. De annulering zou namelijk niets van doen hebben met gebrek aan belangstelling, maar worden veroorzaakt door mismanagement, slechte marketing en gebrek aan focus. "De afgelopen jaren verloor de show zijn focus", zegt Rob Enderle, eigenaar van analistenbureau The Enderle Group. "Ze hadden nooit in consumentenelektronica moeten stappen. Dat heeft hen bijna de das omgedaan. Comdex is de afgelopen jaren slecht gemanaged."