De meeste webwinkels maken gebruik van aanbevelingen om klanten te stimuleren een aankoop van een bepaald product te doen. Een bedrijf uit San Francisco doet het anders en laat vrienden en familie goederen aanbevelen door gebruik te maken van social networking.

“Wanneer klanten een aankoop doen zijn zij het meest bereid om tot koop over te gaan wanneer vrienden en familie de producten aanbevelen”, zegt Andy Floyd, directeur van Fluid Inc. Het bedrijf toonde onlangs een applicatie dat vrienden producten laat aanbevelen, in tegenstelling tot de willekeurige aanbevelingen die nu in webshops getoond worden.

Producten op de Facebook-wall

De tool, die het bedrijf ‘Social 2.0’ gedoopt heeft, werkt bijvoorbeeld samen met het populaire sociale netwerk Facebook. Als voorbeeld laat Fluid een rugzak in een webshop zien met een link naar een applicatie op de netwerksite. Die applicatie laat het product zien op de ‘wall’ van de Facebook-gebruiker. Vrienden en familie kunnen reacties achterlaten, het product zelf aanschaffen of een ander model of kleur aanraden.

Chrome Industries is een van de bedrijven die de techniek van Fluid geïmplementeerd heeft. De tassenverkoper maakt daarbij geen gebruik van sociale netwerken, maar laat via Social 2.0 klanten chatten met vrienden over het desbetreffende product.

‘Over drie à vier jaar gemeengoed’

Volgens Meghan Litchfield is de techniek straks gemeengoed voor elke webshop. “In drie of vier jaar tijd wil iedereen zulke technologie hebben”, aldus de directeur e-commerce van Chrome. Ze legt daarbij de link naar het verleden. “Vier jaar geleden zag je nergens productrecensies, nu zie je ze overal.”Naast Chrome voegen ook schoenfabrikant Vans en chocolademaker Ghirardelli de applicatie binnenkort aan hun webshops toe.

Volgens analisten kan dit type peer-to-peer interactie straks op vrijwel elk product of dienst toegepast worden. Met name producten waarbij de consument niet over één nacht ijs gaat, zoals trouwjurken of auto’s, kunnen van de techniek profiteren.

Forrester: sociale netwerken de ruggengraat van het internet

In een recent rapport van Forrester-analist Jermiah Owyang toont het onderzoeksbureau aan dat sociale netwerken in rap tempo de ruggengraat van elke online activiteit vormen. Owyang raadt adverteerders aan om snel in te springen op de trend van social networking, voor zover dat nu nog niet het geval is.

Een andere analist van Forrester, Sucharita Malpuru, ziet Social 2.0 als een ‘enerverende’ applicatie. Toch durft zij nog niet te zeggen of het programma van Fluid ook succesvol zal zijn. “Voor bepaalde klanten is het erg aanlokkelijk”, denkt de analist. “Je ziet met name bij de verspreiding van nieuwsartikelen dat lezers elkaar graag verhalen aanbevelen. Volgens mij kan dit principe ook werken bij producten.”