Compaq nam in het vierde kwartaal van vorig jaar 17,2 procent van de laptopverkoop in Europa voor haar rekening, terwijl Toshiba genoegen moest nemen met 16,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van Dataquest. Toshiba had in het eerste kwartaal van 1998 nog een marktaandeel van 30 procent. Sindsdien is het alleen maar geslonken, zo meldt de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Van de tien best verkopende computerfabrikanten is Toshiba het enige bedrijf waarvan het marktaandeel daalde. In totaal werden in Europa 1,4 miljoen laptops verkocht, een stijging van 23 procent. Fujitsu stoot door De verkoop van laptops maakt een achtste deel uit van de totale computermarkt in Europa. Compaq was ook over het geheel gezien het meest succesvol in haar verkoop. Nummer twee is Fujitsu/Siemens met een marktaandeel van 10,7 procent. Dat is 0,7 procent meer dan een jaar geleden. Fujitsu/Siemens maakte overigens bekend het aantal verkoopkanalen uit te breiden. Dit in tegenstelling tot Dell en Compaq, die steeds meer aan directe verkoop doen.