Amazom is gestart met een compensatieregeling voor klanten die schade hebben geleden door de grote storing in zijn datacenter in Dublin vorige week. Daar kwam een belangrijke transformator zonder stroom te zitten. Alle klanten in de getroffen 'Availability Zone' krijgen tien dagen gebruik van hun EBS-volume, RDS-database-instance of EC2-instance gecompenseerd, ook als ze zelf niet direct door de storing zijn geraakt.

Klanten die door een ernstige EBS-softwarebug, die eveneens vorige week aan het licht kwam, zijn getroffen en dataverlies hebben geleden krijgen van Amazon 30 dagen gratis gebruik van EBS, plus gratis 'premium support' in die periode.

Oorzaak onduidelijk

De oorzaak voor de grote storing was volgens Amazon niet, zoals eerder gedacht, een blikseminslag. Het bedrijf onderzoekt de precieze toedracht nog. De storing is sinds vrijdag onder controle.

Bij de EBS-bug zag Amazon sommige opslagblokken ten onrechte als ongebruikt, waarna uiteindelijk verwijdering volgde. Amazon heeft nu het verwijderproces aangepast zodat dit niet meer kan gebeuren. Ook zijn volumes voortaan sneller te herstellen.