Het Japanse hightech-bedrijf A.G.I. heeft een nieuw computersysteem ontwikkeld dat de receptionist zou kunnen vervangen, schrijft persbureau Kyodo. Wie de nieuwe receptie betreedt, wordt begroet door een virtuele receptionist op een beeldscherm. Aan menselijke trekjes is ook gedacht. Het virtuele figuur herkent emoties zoals woede en vrolijkheid zodat de receptioniste haar gedrag of haar stem daarop kan aanpassen. Ze begroet de gast met een simpel maar vriendelijk `hallo' en ze spreekt zowel Japans als Engels. Vervolgens wordt de gast doorgestuurd of doorverbonden naar de juiste persoon binnen het bedrijf. Een verbeterde versie van de virtuele receptioniste zal ook met gasten kunnen praten die zitten te wachten. Ook als iemand komt klagen bij de receptie, reageert de door de computer gecreëerde persoon hier op een menselijke manier op, volgens de fabrikant. De virtuele receptioniste heeft zelfs een grote collectie aan kleding. De virtuele receptioniste is in werkelijkheid een samenspel tussen een pc, een microfoon, een camera en enkele andere apparaten. Bedrijven kunnen de virtuele receptioniste in dienst nemen voor omgerekend ongeveer 14.000 euro. A.G.I. hoopt in een jaar duizend virtuele receptionistes te kunnen verkopen.