Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. 55 Procent van de ondervraagde bedrijven zegt in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met fraude. Bijna een vijfde van de respondenten heeft zelfs meer dan tien fraudegevallen meegemaakt. Uit het onderzoek, genaamd `Fraud, the Unmanaged Risk', blijkt dat managers met 55 procent de grootste fraudeurs zijn. Werknemers zijn goed voor 30 procent van alle fraudes. Volgens Peter Schimmel, directeur van E&Y, maakt meer dan de helft van de bedrijven zich inmiddels zorgen over fraude via computers. "Bij veel bedrijven wordt gewoon een schermafdruk gemaakt van het internetbankieren. Hierin kunnen wijzingen worden aangebracht." Volgens Schimmel speelt ook de tweedeling tussen jongere en oudere werknemers een rol. "Oudere managers interessen zich niet in computers en kunnen hierdoor makkelijk misleid worden. Een oudere werknemer zal misschien niet zien dat hij een aangepaste schermafdruk onder ogen krijgt." "Ook het wachtwoordgebruik van werknemers is beneden niveau", constateert Schimmel. "Dit is een soort handtekening die privé hoort te blijven en niet op een memo aan de monitor moet worden geplakt."

Economische malaise

Daarnaast lijkt de economische malaise managers te stimuleren de zaken mooier voor te stellen dan deze in werkelijkheid zijn. "In een economische malaise neemt de kans op fraude aanzienlijk toe", aldus Schimmel. "Naar nu blijkt zijn het de managers die in de gaten gehouden moeten worden. Ook tijdelijk personeel, de groeiende complexiteit van ondernemingen en internet zijn ontwikkelingen die de kans op fraude aanzienlijk vergroten." In bijna de helft van alle fraudegevallen liep de schade op tot 100.000 dollar per fraude. In 13 procent van de gevallen bedroeg de schade meer dan een miljoen dollar per voorval. Voor dit tweejaarlijkse onderzoek heeft E&Y vierhonderd directeuren in meer dan dertig landen ondervraagd. De bedrijfsgrootte varieert van mkb-bedrijf tot multinational.