De vereniging wil via een zogenoemde collectieve actieprocedure.bij het Hof in Den Haag duidelijkheid krijgen over de algemene voorwaarden die computerfabrikant Dell hanteert. Volgens HCC zijn deze strijdig met het Nederlands consumentenrecht. "We hebben de voorwaarden van Dell eens goed doorgelicht en ze rammelen aan alle kanten", aldus Ronald van Rooden, directeur van de tweehonderdduizend leden tellende HCC. De vereniging heeft naar eigen zeggen tien tot vijftien keer geprobeerd met Dell een gesprek over de voorwaarden aan te gaan, maar hierop werd niet gereageerd. Volgens HCC zijn voorwaarden een veel gebruikt middel door leveranciers om zich achter te verschuilen wanneer er klachten zijn. Lastige klanten krijgen vaak te horen dat ze volgens de verkoop- of garantievoorwaarden geen recht op klagen hebben.

Afgescheept

De vereniging noemt als voorbeeld een klant in Den Haag die bij Dell een pc kocht die het van het begin af aan niet deed. Keer op keer werd hij volgens de HCC afgescheept, met verwijzing naar de algemene voorwaarden. Pas toen hij daadwerkelijk een advocaat in de arm had genomen, gaf Dell toe. Verder moet de klant bij Dell het gehele bedrag vooruit betalen, wat strijdig is met de Nederlandse wetgeving, aldus de HCC. Zulke gevallen tonen volgens Van Rooden aan dat het hoog tijd is dat er eerlijke algemene voorwaarden komen. "In ieder geval voorwaarden die consumenten niet op het verkeerde been zetten omdat er onjuistheden in staan en onterecht allerlei aansprakelijkheden uitsluiten." Tot nu werd overigens nog maar tweemaal eerder een collectieve actieprocedure gevoerd, beide keren door de Consumentenbond. In 1996 werd een zaak aangespannen tegen de brancheorganisatie van de elektriciteitsbedrijven en in 1998 tegen de verzekeringsmaatschappij Stad Rotterdam. In beide gevallen won de Consumentenbond. Dell Nederland is onbereikbaar voor commentaar.