Dell boekte haar tweede fiscale kwartaal een winst van 507 miljoen dollar, vergeleken met de 346 miljoen van een jaar ervoor een stijging van 47 procent. De omzet nam toe van 4,3 miljard naar 6,1 miljard dollar. Het aantal verkochte PC's aan consumenten groeide bovendien met 100 procent, waarmee Dell nu concurrent Gateway is gepasseerd als grootste directe verkoper van PC's voor de consumentenmarkt. Dells tactiek om direct haar hardware te verkopen is dus zeer succesvol. Consumenten kunnen per telefoon, post of via internet hun bestellingen plaatsen. Internet neemt hierbij een steeds belangrijke plaats in. Inmiddels komt de helft van alle bestellingen via het net binnen. Iedere dag wordt er voor 30 miljoen dollar aan apparatuur via Dells website verhandeld. Wereldwijd – en ook in Europa - is Dell nog de tweede computerfabrikant achter Compaq, maar in de VS is Dell Compaq al gepasseerd. Binnen Europa deden vooral Frankrijk en Engeland het goed voor Dell. In Engeland is Dell nu ook de grootste fabrikant. Michael Dell is dan ook zeer optimistisch over de toekomst; de groeiende populariteit van de gratis PC's in de VS verontrust hem niet. Deze gratis PC's worden vaak aangeboden in combinatie van een langdurig internetabonnement. De configuratie loopt achter bij de laatste modellen. Dell zal zich niet laten verleiden om hieraan mee te doen omdat het naar eigen zeggen kiest voor de lange termijn in plaats van een kortstondig succesje.