ComScore is een groot Amerikaans statistiekenbureau dat continu het web analyseert. De Amerikanen willen met de aankoop van Nedstat het marktaandeel vergroten. Vooral uitbreiding van ComScore in de Europese markt is zo eenvoudiger omdat Nedstat wordt gebruikt door duizenden sites.

Daarnaast moet Nedstat het Unified Digital Measurement (UDM) platform van ComScore verbeteren. Dat platform combineert metingen op basis van panels met datametingen gedaan bij grote groepen zoals de bevolking van een heel land. Dit alles moet een compleet beeld geven van digitaal consumentengedrag.

4 miljoen extra inkomsten

"We zullen Nedstat's technologie gebruiken om nieuwe toepassingen, grotere schaalbaarheid, een uitgebreidere dataset en een gebundeld en consistent beeld van publieksstatistieken te ontwikkelen", aldus Magid Abraham, president & CEO van comScore. Nedstat wordt door de overname een volledige dochter van ComScore. De acquisitie van Nedstat levert ComScore in rest van 2010 naar verwachting ongeveer 4 miljoen dollar aan extra inkomsten op.

Michael Kinsbergen, de huidige ceo van Nedstat zal betrokken blijven bij de overgang door plaats te nemen in de Raad van Advies van ComScore. Fred Appelman, cto van Nedstat, en Michiel Berger, mede-oprichter van Nedstat, gaan deel uitmaken van comScore in leidinggevende functies op strategisch en technologisch gebied.