Vorige week maakte Siebel bekend voor vijftig miljoen dollar UpShot over te nemen. Deze leverancier wordt gezien als de koploper in de gehoste crm-markt. Experts zien deze overname als een belangrijke ontwikkeling. "Dit bevestigt dat Siebel behoorlijk serieus is met zijn plannen", aldus Yankee-analist Sheryl Kingstone.

Concurrentie

Ook de concurrentie van `nieuwkomer' Siebel lijkt deze onderliggende boodschap te hebben ontcijferd. Andere spelers in de markt bereiden zich nu voor op Siebels nieuwe aanbod en proberen de huidige klanten van UpShot weg te lokken. Salesforce.com heeft bijvoorbeeld een migratieprogramma – inclusief gratis migratiediensten - van stal gehaald om UpShot-klanten binnen te halen. Ook Salesnet, een online crm-dienstverlener, heeft een actieprogramma in het leven geroepen om UpShot-klanten voor zich te winnen. Naast gratis migratiediensten belooft dit bedrijf ook 10 procent korting.

Verwarring

Salesforce.com meent dat Siebel door deze overname zichzelf een brevet van onvermogen heeft gegeven. Het bedrijf leverde tot twee jaar geleden zelf software als een dienst, maar moet de expertise nu van buiten halen. Fergus Gloster, vice-president bij Salesforce.com, concludeert dan ook dat Siebel alles lijkt te proberen om zijn dalende omzetten op te krikken. Toen Siebel uit deze markt stapte, voorspelde topman Tom Siebel donkere tijden voor de application service provider (asp) markt. "Onze visie werkt, constateert blijkbaar ook Siebel", aldus de Gloster. "Siebel heeft ons lange tijd aangevallen op ons bedrijfsmodel en ziet nu juist in die markt nieuwe inkomsten. Ze kopen UpShot simpelweg vanwege de expertise. De klanten van UpShot kozen veelal voor Upshot omdat zij geen Siebel in huis wilden halen."