Connexxion had een aandeel van 20 procent in Trans Link Systems, de firma die verantwoordelijk is voor de invoering van de OV-chipkaart in Nederland. Met zijn investering wilde het vervoersbedrijf een "bijdrage leveren" aan de invoering en ontwikkeling van het nieuwe betaalsysteem, zegt een woordvoerder van het vervoersbedrijf. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

De firma heeft het aandeel afgestoten omdat het zich wil richten op zijn kernactiviteiten, verklaart de woordvoerder. Bovendien klaagt Connexxion al langer dat het financieel risico van de OV-chipkaart te groot is.

Geen subsidie

Het vervoersbedrijf krijgt ontvangt geen overheidssubsidie, in tegenstelling tot de overige aandeelhouders: de gemeentelijke vervoersbedrijven van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en de Nederlandse Spoorwegen. Wanneer de kosten voor de invoering van OV-chipkaart uit de hand zouden lopen, zou de firma daarom zelf voor de kosten moeten opdraaien terwijl de overige aandeelhouders hun hand bij de overheid kunnen ophouden. Dat scenario is niet geheel denkbeeldig, aangezien de werkelijke kosten van de OV-chipkaart op dit moment nog niet bekend zijn.

Connexxion houdt overigens vast aan zijn plannen om de OV-chipkaart in te voeren, benadrukt de woordvoerder. Het besluit heeft ook geen verband met de 'motie van wantrouwen' die consumentenorganisaties vorige maand tegen de kaart hebben uitgesproken.