Van alle internetgebruikers in Nederland belt 41 procent al via internettelefonie. Van deze groep heeft 25 procent vertrouwen in de kwaliteit van internetbellen. Dat blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO onder 10.000 Nederlandse huishoudens.

Het totaal aantal Nederlandse huishoudens dat internet heeft, is opgelopen tot 5,2 miljoen. Van alle huishoudens heeft 31 procent de vaste telefoonlijn verruild voor internettelefonie. Internetgebruikers hebben iets meer vertrouwen in bellen via internet, als hun eigen provider het zou aanbieden. Van de online huishoudens zou dan 21 procent vertrouwen hebben in de kwaliteit.

Uit het onderzoek blijkt dat met name de klanten van Casema, Chello en Multikabel verhoudingsgewijs meer vertrouwen hebben in internettelefonie. De klanten van @home hebben het minste vertrouwen in de kwaliteit van ip-telefonie.

TNS NIPO concludeert op basis van de uitkomsten van het onderzoek dat het concurrentievoordeel dat veel providers verwacht hadden van internettelefonie, is uitgebleven. Consumenten stappen niet massaal over naar andere providers als ze gaan internetbellen.