Dit constateert de Consumentenbond in de donderdag verschenen editie van de Digitale Consument. Opvallende uitkomst is dat abonnees die bellen via de kabel, positiever zijn dan abonnees die bellen via adsl. Volgens de bond belde in juni van dit jaar 22 procent van de Nederlandse huishoudens via internet, 13 procent via adsl en 9 procent via de kabel.

Internettelefonieklanten van UPC, Casema en @Home geven in meer dan 70 procent van de gevallen aan dat de gesprekskwaliteit van hun internettelefoontjes gelijk of beter is dan die van gesprekken via de oude analoge KPN-lijn. Bij klanten van de vijf onderzochte adsl-aanbieders Tiscali, KPN, Tele2, Orange en Scarlet One, lag dit percentage iets lager, tussen de 61 en 69 procent.

Ook in de eindscore van de test, waarin naast de gesprekskwaliteit ook de klanttevredenheid, de installatieprocedure en het contact met de klantenservice zijn opgenomen, scoren de kabelaars het beste. Scarlet One komt het slechtst uit het onderzoek.

Van alle ondervraagde internetbellers vond 57 procent de gesprekskwaliteit net zo goed als die van de oude analoge lijn. 11 Procent bespeurde zelfs een verbetering. 27 Procent meent dat de kwaliteit minder is, maar driekwart van hen geeft aan daar geen last van te hebben.

Minpunten

Over de betrouwbaarheid van de internettelefoniediensten zijn de ondervraagden minder tevreden. Meer dan een vijfde zegt dat de gesprekskwaliteit varieert. 36 Procent geeft aan dat de verbinding vaker dan bij de analoge lijn niet tot stand komt en 15 procent denkt dat de verbinding tijdens een gesprek vaker verbroken wordt.

Ook de installatie levert problemen op. 'Dramatisch' kopt de Digitale Consument de bespreking van de installatieperikelen. Slechts in 82 procent van de gevallen verloopt de installatie zonder problemen. Veel gehoorde klachten zijn dat er door installatieproblemen niet gebeld of geïnternet kon worden.

Opmerkelijk is dat de installatie vaker problemen oplevert als een installateur deze voor zijn rekening neemt (24 procent van de gevallen), dan wanneer de klant het zelf doet (14 procent). "Dit kan iets zeggen over de moeilijkheidsgraad van de procedure, maar ook over de kwaliteit van de installateurs."