Daarvoor waarschuwt The Working Foundation in Engeland. Volgens de organisatie onderschatten fabrikanten van mobiele telefoons en telecomoperators het belang dat consumenten hechten aan goedkope diensten.

Telecombedrijven vestigen hun hoop op inkomsten uit de nieuwe generatie mobiele telefonie (3G). Volgens de onderzoekers maken mobiele bellers zich veel meer zorgen om de hoge kosten van het gebruik van de telefoon, dan nu algemeen wordt aangenomen.

Umts is onlangs in Engeland voor de consument van start gegaan. Het gebruik van umts-telefoons kan echter oplopen tot omgerekend ongeveer 870 euro per jaar. Dit is volgens de onderzoekers veel meer dan wat de meeste mensen bereid zijn ervoor te betalen. De gemiddelde gebruiker zou hooguit de helft aan het mobiel bellen willen uitgeven.

Een woordvoerder van Microsoft Engeland bevestigt de houding van de consument. "Nieuwe technologie kan de levens van mensen alleen veranderen als zij het niet te duur en nuttig vinden."

De onderzoekers geven ook enkele adviezen voor mensen die willen bezuinigen op de kosten van hun mobiele gesprekken. Zo wordt geadviseerd om een mobiele telefoon van de baas te nemen, de belminuten te delen met familie of met een groep vrienden of vooral naar mensen bij dezelfde provider te bellen omdat de tarieven daarvoor lager liggen.