Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Acht op de tien ict-professionals (82 procent) ontvangt thuis nog geen digitale televisie. De hoge kosten en het ontbreken van juiste apparatuur vormen de grootste obstakels.

"Nu Talpa de voetbalsamenvattingen gaat uitzenden en veel voetballiefhebbers ook over een Canal+-decoder beschikken, wordt een abonnement op Versatel, ondanks de geboden 20 Mbps internetverbinding, een kostbare zaak", zo licht Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership toe. Dezelfde terughoudendheid constateren de onderzoekers ook bij de aanschaf van triple play (digitale tv, internet en telefonie in een pakket).

Als belangrijkste reden om toch over te stappen op digitale televisie noemen de ondervraagden vooral de betere beeld- en geluidskwaliteit en het grotere aanbod van zenders. Iets meer dan de helft (56 procent) zegt in de toekomst wel van plan te zijn om over te stappen op digitale televisie. Van hen wil 21 procent binnen een jaar al overstappen.