Niet alleen consumenten zijn bang voor de ongekende macht die de nieuwe combinatie zal krijgen, ook internetrivalen als CMGI hebben een officiële klacht ingediend. De Federal Trade Commission broedt nog op maatregelen die een kabelmonopolie moeten voorkomen. De vier groeperingen – de Consumers Union, het Center for Media Education, de Consumer Federation of America en het Media Access Project – overhandigen deze week een 115 pagina's tellende petitie aan de Federal Trade Commission ( FTC). De eis is simpel: de FTC moet de voorgenomen overname van Time Warner door AOL blokkeren. Begin dit jaar werd de megadeal ter waarde van 350 miljard dollar bekendgemaakt. De combinatie is ongekend machtig in zo'n beetje elke tak van de media: krant, televisie, radio, internet en film. De consumenten zijn het meest angstig voor een duopolie op het gebied van kabeltelevisie en breedband-internetdiensten. De klachten spitsen zich vooral toe op de banden tussen kabelboer AT&T en AOL/Time Warner. AT&T staat op het punt kablebedrijf MediaOne over te nemen, dat op haar beurt een aandeel van meer dan 25 procent in Time Warner Entertainment heeft. Als de overname van MediaOne doorgaat, hebben AT&T en AOL/Time Warner gezamenlijk meer dan de helft van de Amerikaanse kabelmarkt in handen. Dat is meer dan de 30 procent die eerder door de FTC als maximumgrens is aangegeven. De belangengroeperingen vrezen uiteindelijk voor hogere prijzen en geringere keuzes. AOL en Time Warner bestrijden dit vanzelfsprekend. Een woordvoerder benadrukt dat de overname 'geweldige voordelen' voor de consument inhoudt. Instant Messaging Tegelijkertijd heeft iCast een klacht over AOL bij de FTC gedeponeerd. AOL moet haar netwerk openstellen voor de iCaster entertainment-software, stelt iCast, dat eigendom is van CMGI. Het gaat om de Instant Messenger-diensten. Het is onmogelijk direct berichten uit te wisselen tussen de netwerken van AOL en iCast. AOL – dat marktleider in deze markt is – blokkeert iCast. Eerder deed de provider dat ook met de software van Microsoft.Eerdere relevante berichten: AOL en Time Warner beloven kabels open te stellen (01 maart 2000) America Online lobbyt niet langer voor kabeltoegang (15 februari 2000)