Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Jupiter Research onder 3000 internetters waarover MSNBC bericht. Of het nu gaat om geavanceerde e-mail, instant messaging, filesharing of advertentieloze diensten, de consument heeft er absoluut geen trek in om hiervoor te betalen.

Slechts 12 procent stelt wél geld over te hebben voor bijvoorbeeld extra veel ruimte om een site te hosten. De meeste Amerikanen zijn van mening dat alle diensten gewoon bij het internetabonnement zouden moeten zitten, waarvoor zij vaak 20 dollar betalen. Wat dat betreft is deze situatie niet te vergelijken met de Nederlandse, waar het fenomeen gratis internet nog altijd levend is.

Een analist van Jupiter zegt verrast te zijn door de uitkomsten van het onderzoek: "We wisten dat er weerstand zou zijn. Wat me verbaast is dat er meer weerstand is tegen het betalen voor diensten dan voor het betalen voor content."

De afgelopen tijd zijn diverse internetbedrijven juist begonnen met het vragen van geld voor hun diensten. Voor concerns als Yahoo, MSN en AOL Time Warner is dit van cruciaal belang, omdat de inkomsten uit advertenties nog altijd tegenvallen.