De ene na de andere interwinkel moet faillissement aanvragen omdat handel drijven op internet niet financieel rond te krijgen is. Toch is een groot deel van de consumenten niet ontevreden over winkelen op internet. Dat blijkt uit de resultaten van de Amerikaanse marktonderzoekbureau's Cognitiative en Greenfield. Het onderzoeksbureau richtte zich met name op de laatste periode van afgelopen jaar. Een periode waarin verhoudingsgewijs meer verkocht wordt op internet dan in de rest van het jaar. De onderzoekers concluderen dat 92 procent van de Amerikaanse internetters in die periode een internetwinkel bezocht heeft en dat 84 procent van hen daadwerkelijk iets gekocht heeft. De meeste van hen waren ervaren surfers. Ruim 10 procent van de ondervraagden gaf aan dat het de eerste keer was dat ze iets online gekocht hadden. De onderzoekers concluderen dat de meeste internetters zeer tevreden zijn over de mogelijkheid om online aankopen te doen. Bijna de helft van de ondervraagden had in 2000 meer online gekocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor de internetters zijn de prijzen van de aangeboden artikelen van doorslaggevend belang om tot een daadwerkelijke aakoop over te gaan. Als een artikel in een gewone winkel goedkoper was, zag men af van de online aankoop. Dit jaar wordt volgens de onderzoekers een rooskleurig jaar voor internetwinkels. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dit jaar waarschijnlijk nog meer te gaan besteden op internet. Eenderde wist te melden dat ze evenveel als in 2000 zouden kopen.

Eerdere relevante berichten:
Marc Andreessen: 'Alleen Amazon zal de crisis overleven' (15 januari 2001)
Online kerstkaarten populairder dan e-commerce (02 januari 2001)