De webbestedingen (zonder reizen) in de VS stegen vorig jaar met 22 procent tot 52 miljard dollar, zo blijkt uit onderzoek van Comscore Networks. Inclusief reizen was dat 93 miljard dollar, een stijging van 27 procent. Ook in het feestdagenseizoen werden goede zaken gedaan. Tussen 1 november en 31 december kochten Amerikanen voor 12,5 miljard dollar via webwinkels, exclusief reizen en veilingen. Dit is een stijging van bijna 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Comscore wijst de stijging toe aan zowel meer internetters als hogere uitgaven bij bestaande webwinkelaars. Ook in het Verenigd Koninkrijk is melding gemaakt van flink hogere uitgaven. De meeste online winkels rapporteren tegenover e-commercespecialist Actinic stijgingen van 10 tot 30 procent over het gehele jaar. Definitieve cijfers voor Nederland zijn nog niet bekend. Wel doet directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org een schatting van 1,2 miljard euro over 2003. Dit is inclusief reizen. Een jaar eerder was dat nog 947 miljoen euro. Verder heeft Jongen het vermoeden dat er met kerst `goede zaken' op internet zijn gedaan. De definitieve cijfers worden medio maart verwacht.