Als de gekochte producten niet aan de verwachtingen voldoen, mogen ze teruggestuurd worden naar de winkelier. Dat staat in een nieuwe wet over overeenkomsten op afstand. De wet, die het gevolg is van in 1997 uitgevaardigde Europese richtlijnen, treedt op 1 februari in werking. Als een winkel zijn naam en adres niet duidelijk vermeldt, hebben klanten zelfs het recht om de spullen drie maanden na aankoop terug te sturen. Ook kunnen consumenten als gevolg van de Europese richtlijnen in het vervolg bij de Nederlandse rechter een rechtszaak aanspannen tegen een buitenlandse webwinkel. De Consumentenbond is ingenomen met de nieuwe wet. "Het is een heel belangrijke stap", aldus woordvoerder Ewald van Kouwen. "Het bedrijfsleven heeft lang gelobbyd om de mogelijkheid van een rechtszaak in eigen land tegen te houden." Internetwinkels die zijn aangesloten bij het Webtrader-keurmerk van De Consumentenbond, moeten zich al langer aan de termijn van zeven dagen bedenktijd houden. De nieuwe wet is voor De Consumentenbond echter geen reden om het Webtrader-keurmerk af te schaffen. "We zijn een eind op weg met deze wetgeving. Maar Webtrader heeft nog steeds bestaansrecht. Door het Webtrader-logo weet je bijvoorbeeld dat een internetwinkel ook werkelijk bestaat", aldus Van Kouwen.