Dat is een van de conclusies van onderzoek dat IDC heeft gedaan naar de wereldwijde pc-markt. In 2002 en 2003 waren het vooral consumenten die de pc-markt overeind hielden, dit jaar lijkt die rol te worden overgenomen door het bedrijfsleven, zo stelt de marktvorser. Voor het eerst deze eeuw groeit de vraag naar pc's bij bedrijven sneller dan bij consumenten. Bedrijven zijn jarenlang terughoudend geweest met het kopen van nieuwe computers. Behalve de economische malaise van de laatste jaren speelde ook de millenniumbug daarbij een rol. Veel bedrijven hebben in 1999 nieuwe computers gekocht uit vrees voor het Y2K-probleem. Daarna hebben ze relatief lang gewacht met het vervangen daarvan. Het lijkt erop dat bedrijven nu alsnog hun pc's uit de vorige eeuw vervangen. Dat is goed nieuws voor de pc-industrie, die in grote mate afhankelijk is van opdrachten uit het bedrijfsleven. Zelfs in magere jaren - zoals 2001, 2002 en 2003 - waren bedrijven en andere organisaties nog verantwoordelijk voor ruwweg tweederde van de totale pc-verkopen. Marktonderzoeker IDC gaat ervan uit dat het aantal verkochte pc's dit jaar op 176,5 miljoen zal uitkomen. Dat is 14,2 procent meer dan vorig jaar en 0,7 procentpunt meer dan waar IDC eerder vanuit ging. In 2003 bedroeg de groei 11,9 procent, het jaar daarvoor 1,9 procent. Hoewel IDC optimistisch is over het lopende jaar, verwacht de marktvorser dat de groei volgend jaar weer zal afvlakken. IDC gaat uit van een groei van 10,5 procent voor 2005. Ook marktonderzoeker Gartner denkt dat de groei van de pc-verkopen volgend jaar weer lager zal uitvallen.