De afmeldwizard is een verzamelplek van links naar afmeldmogelijkheden bij externe partijen. Dit omvat zowel ouderwets reclamedrukwerk als moderne reclame zoals sms-diensten, telefonisch marktonderzoek (telemarketing) en e-mailnieuwsbrieven. De afmeldwizard staat ingebed op de Hyves-pagina van de bond.

Opzegrecht

De Consumentenbond geeft daarbij ook praktisch informatie, zoals sms-afmeldcodes en uitleg over rechten. De consument mag namelijk altijd reclame opzeggen, ook als hij of zij daar ooit wel toestemming voor heeft gegeven.

Daarnaast verwijst de bond consumenten naar de van toepassingen zijnde klachtenloketten indien een bedrijf of organisatie na opzegging toch doorgaat met het toesturen van reclame. Zo zijn spammers aan te geven bij de OPTA, maar moet dat wel gebeuren via Spamklacht.

Privacy, online en offline

"We hebben de top tien van ongewenste reclameproblemen in kaart gebracht", vertelt woordvoerder Diek Schipper van de Consumentenbond aan Webwereld. Hij stelt dat afmeldsite Infofilter niet compleet is en dat de bond daarom met deze aanvulling komt. "Het gaat ons om bewustzijn van de consument." Schipper zegt zelf weinig last te hebben van spam of drukwerk, juist doordat hij terughoudend is met het verstrekken van zijn contactgegevens.

Hij haalt onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegeven (CBP) van begin dit jaar aan waaruit blijkt dat een Nederlander in minstens tweehonderdvijftig databases zit. "En in sommige gevallen zijn je gegevens opgenomen in wel duizend databases", waarschuwt hij. De meeste mensen zijn zich hier totaal niet van bewust. Het zijn vooral jongeren die relatief slordig omspringen met hun priv├ęgegevens, zoals e-mailadressen, telefoonnummers en woonadressen.

Afmeldweek

De bond heeft deze week uitgeroepen tot Nationale Afmeldweek tegen ongewenste reclame. Het loopt hiermee vooruit op de nieuwe telecomwet die op 1 oktober ingaat waarbij het Bel-me-niet register van kracht wordt. De Consumentenbond trapt de Nationale Afmeldweek af met een campagne waarin Paul Haenen-typetje Margreet Dolman worstelt met ongewenste reclame.

Telefoonterreur

De Consumentenbond maakt zich al jaren hard voor het aanpakken van telefoonterreur. Zelfregulering door de telecombranche schiet tekort, stelde de bond al in 2005. Zo is Infofilter alleen van toepassing op bedrijven die zich zelf daarbij aansluiten. De strengere telecomwet die 1 oktober dit jaar ingaat, moet veel ongewenste reclame nu echt verbieden en stappen tegen overtreders mogelijk maken.

Margreet Dolman meldt zich af: