Zij zouden de wet overtreden door gebrekkige producten te leveren. De organisatie stelt voorop het auteursrecht te respecteren en vooral op te komen tegen onredelijke situaties voor consumenten en de manier van de beveiliging wordt gebruikt. "We hebben zelf een uitgeverij en vinden het fijn dat auteursrechten beschermd worden", vertelt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond.

'Gebrekkige producten'

Het probleem is volgens de organisatie vooral dat de consument niet weet wat hij koopt. "Als moeders bij Kruidvat een mp3-spelers koopt voor haar dochter, dan kan haar dochter daar niet alle muziek op afspelen", betoogt Van Kouwen. In een demonstratie laat hij horen hoe een cd van Coldplay met beveiliging tikken laat horen en de muziek verpest. Ook werken cd's in sommige spelers niet.

Ook webwinkels voldoen niet altijd. Als voorbeeld haalt Van Kouwen de Musicstore aan, waar de klant pas na aankoop te horen krijgt wat de licentie is en hoe de aankoop gebruikt kan worden. Tevens staat er in deze voorwaarden dat de Musicstore niet kan garanderen dat de muziek legaal is. De klant weet al helemaal niet met wie hij een overeenkomst aangaat.

De winkel stelt in de voorwaarden vervolgens ook dat de persoonsgegevens gebruikt mogen worden voor interne statistische doeleinden, marketing en campagnes van partners. "Dat is dus een overtreding van de wetgeving rond privacy."

De organisatie ziet dat Apple Itunes-voorwaarden achteraf kan veranderen. Een klant had geklaagd omdat hij Amerikaanse muziek niet mocht kopen als Nederlander, terwijl een online cd-winkel in de VS de cd wel wilde verkopen en opsturen.

Naar de toekomst toe ziet de consumentenorganisatie nieuwe problemen op de gebruiker afkomen. De computeraar die via Winamp een beschermd liedje omzet naar een bruikbaar mp3-bestand, overtreedt op dit moment de Auteurswet. Daarnaast is er inmiddels al regelgeving in Europa goedgekeurd die het onmogelijk maakt om opnames te maken. "Dan betaal je dus als consument eerst om te kijken en wil je later nog eens kijken, dan moet je nog een keer betalen. Dat moet je de klant wel vertellen."

Actiepunten

De Consumentenbond gaat nu actievoeren tegen de misstanden in de industrie. "Dit is het consumentenprobleem van de komende jaren." De komende anderhalf jaar gaat de organisatie niet alleen consumenten mobiliseren en de industrie benaderen, maar ook artiesten te vragen in actie te komen en politici bestoken met verzoeken voor klantvriendelijke wetgeving.

De eisen van de bond zijn concreet:

* Breng geen gebrekkige producten en diensten op de markt, want daarmee overtreed je de wet. In het verlengde moeten ondeugdelijke producten uit de markt worden gehaald;

* Stop met het experimenteren met onredelijke drm, zodat de klant niet langer de dupe is;

* Wees duidelijk waaraan redelijke drm moet voldoen;

* Informeer consumenten vooraf goed en eerlijk over wat ze wel of niet met de deugdelijke producten kunnen doen;

* Stel een zwarte lijst op van voorwaarden die niet mogen voorkomen in licentiecontracten;

* Stop met misleidende informatie richting consumenten;

* Stop met het criminaliseren van consumenten;

Van de politiek verwacht de bond dat zij de auteurswet gaan veranderen als de industrie geen verbeteringen doorvoert en de consument weer een rechtspositie geeft. Daarnaast moet de Nederlandse politiek naast Frankrijk, Duitsland en Noorwegen gaan meekomen met de internationale discussie die nu wordt gevoerd.

De Consumentenbond hoopt dat de industrie vriendelijker gaat worden voor betalende klanten en wil niet tegen drm als middel an sich ageren. "We zijn niet voor of tegen drm, maar als je doet moet het voor consumenten redelijk uitpakken."

NVPI geen partij

Brancheorganisatie van de entertainmentindustrie NVPI ziet zichzelf niet als een partij in deze discussie. "Het blijkt dat men vooral kritiek heeft op bedrijven die mediaspelers produceren en verkopen die niet alle afspeelsoftware ondersteunen en op internetdiensten die niet duidelijk zijn over de leveringsvoorwaarden", stelt de organisatie in een verklaring.

"Dit bevestigt de eerdere opmerking van de NVPI dat de belangen van de consument en de bedrijven in die branche helemaal niet met elkaar in tegenspraak zijn", vervolgt de NVPI. "Integendeel: het gaat alle partijen erom dat consumenten optimaal bediend worden. NVPI nodigt de Consumentenbond daarom van harte uit om hierover met haar in gesprek te gaan."