Dat heeft de rechter vandaag bepaald in een kort geding. De Consumentenbond had de operators gedaagd over het in rekening brengen van ongevraagd ontvangen sms-berichten. De bond wil een verbod daarop afdwingen. De operators zouden te laks optreden tegen sms-aanbieders die klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten.

De operators gebruikten de zitting voor een tegenaanval, en eisten maandagochtend een onmiddelijke recitificatie door de Consumentenbond. De rechter ging daar echter niet in mee. Hij besluit op 2 februari of de operators hun betalingssysteem moeten aanpassen. Ook kan de rechter dan alsnog besluiten dat de Consumentenbond moet rectificeren.

SMS-Gedragscode

De bond eiste vrijdag een verbod op het huidige betalingssysteem waarin sms-aanbieders gebruikmaken van het facturatiesysteem van de operators. Om verdere misstanden te voorkomen moet de SMS-Gedragscode aangepast worden, pleit de bond.

De twee operators snappen niet waarom juist zij doelwit zijn in de Consumentenbond-campagne tegen ongevraagd ontvangen berichten van misleidende sms-aanbieders. "Het bevreemdt ons zeer dat de Consumentenbond deze koers kiest", reageert een woordvoerder van T-Mobile.

"T-Mobile en Vodafone treden juist hard op tegen partijen die zich niet aan de SMS-Gedragscode houden. Het kan dus niet zo zijn dat de Consumentenbond beweert dat wij klachten van klanten niet serieus nemen", laat de woordvoerder weten in een telefonische toelichting.

Klanten gecompenseerd

T-Mobile verwijst naar een zaak (pdf) uit 2008, waarin T-Mobile en Vodafone een klacht indienden tegen twee aanbieders bij de Commissie Handhaving SMS-Gedragscode. "In die zaak hebben zijn al onze klanten gecompenseerd."

Vodafone liet vrijdag al weten dat de Consumentenbond "feitelijke onjuistheden presenteert meningen als feiten, zonder dat duidelijk is waarop deze gebaseerd zijn". De operator zou al op meerdere vlakken trachten misleidende sms-reclame hard aan te pakken.