De Consumentenbond gaat naar eigen zeggen `flink actie voeren' tegen de dinsdag aangekondigde prijsverhogingen voor de ADSL-dienst van KPN, Mxstream. "De tariefsverhoging moet van de baan", zo zegt een strijdlustige woordvoerder Ewald van Kouwen. Om dit voor elkaar te krijgen, stapt de bond op zeer korte termijn naar de Tweede Kamer. Op korte termijn zou er toezicht op KPN moeten komen. "Er moet een noodmaatregel komen van de Kamer om de Opta alvast bevoegdheden te geven om in te grijpen bij KPN", legt Van Kouwen uit. Nu heeft de telecomwaakhond deze bevoegdheden nog niet.

Oneerlijke handelspraktijken

Voor de langere termijn denkt de bond aan het tegengaan van oneerlijke handelspraktijken zoals gebezigd door KPN door de consumentenwetgeving aan te passen. Zo zou KPN bijvoorbeeld maar één keer per jaar een prijsverhoging mogen doorvoeren, vergelijkbaar met de jaarlijkse huurverhoging. De Consumentenbond spreekt onomwonden van oneerlijke handelspraktijken. "Het is een soort fuik waarin de consument is gelokt", meent Van Kouwen. "Eerst wordt hij gelokt met een aantrekkelijke dienst, en als hij eenmaal afhankelijk hiervan is, wordt er ineens bijna een kwart meer gevraagd. Een absurde verhoging die helemaal niets meer met inflatie heeft te maken." "De klant kan geen kant op. Theoretisch kan je natuurlijk wel overstappen naar een andere dienst, maar dat heeft heel veel voeten in aarde. Een ander mailadres, nieuwe instellingen en weer aansluitkosten betalen."

Voicemail

Het doet Van Kouwen allemaal erg denken aan de beruchte `voicemail-constructie' van KPN. "Klanten werden gelokt met een gratis dienst. Iedereen gooide zijn antwoordapparaat uit het raam en daarna moest er ineens betaald gaan worden. Op die manier zit je gevangen bij KPN." Tot overmaat van ramp zijn de Mxstream-klanten in de brief die ze is gestuurd, niet gewezen op de mogelijkheid het abonnement op te zeggen. "Dat alles op een rij gezet, zeggen wij: dit kan allemaal absoluut niet", aldus Van Kouwen.