Dat schrijft de Consumentenbond vandaag in zijn uitgave Digitaalgids. De bond vergelijkt glasvezel met kabel en ADSL en komt tot de conclusie dat internet via glasvezel of kabel dezelfde voor- en nadelen biedt. Het is niet beter en niet slechter.

Snelheden niet altijd gehaald

De Consumentenbond deed een feitencheck naar een aantal claims van glasvezelaanbieders die zich daarmee positief willen onderscheiden van kabelaars en ADSL-leveranciers. Hoewel geclaimd wordt dat glasvezel supersnel is, blijkt ook bij kabel en ADSL dat theoretische snelheden niet worden gehaald.

Net als bij kabel wordt bij 50Mbit/s gemiddeld 74 procent van de beloofde snelheid gehaald, bij 100 Mbit/s iets lager. ADSL legt het af met gemiddeld de helft van de beloofde snelheid. De abonnementen van KPN en XMS scoren onder het gemiddelde. Wel is het alleen glasvezel dat snelheden tot 1 Gbit/s biedt.

Geen superieur tv-beeld

De claim dat vezel superieure tv-kwaliteit biedt, scherper beeld en 'echt HD', is niet waar. HD blijft HD en HD via glasvezel is niet beter dan HD via de kabel of andere kanalen, stelt de Consumentenbond. “Dat kan glasvezel niet beter maken." Ook de claim dat mensen met glasvezel klaar zijn voor de toekomst, is relatief. Video vreet bandbreedte, net als online gaming. Zoals eerder gezegd bieden glasvezelexploitanten al abonnementen tot 1 Gbit/s maar Ziggo heeft de Consumentenbond laten weten dat de kabel eveneens opgevoerd kan worden tot aan die snelheid.

Glasvezel heeft wel duidelijk voordeel bij het uploaden, dat gaat een stuk sneller. Downloaden en uploaden gaat even snel, en dat is niet het geval bij kabel en ADSL. Maar, zegt de Consumentenbond, weinig mensen maken daar daadwerkelijk gebruik van, daardoor is het nut van een snelle uploadverbinding relatief beperkt. De Consumentenbond legde ook de prijzen van de verschillende abonnementen naast elkaar en die ontlopen elkaar amper per aangeboden snelheid.

Wel meer keuze bij glasvezel

Een ander voordeel van glasvezel is dat de consumenten in de toekomst steeds meer keuze krijgt om zelf een provider te kiezen, waar het via de kabel of ADSL vaak beperkt is tot de geografische verdeling die van oudsher is ontstaan en waardoor bijvoorbeeld Ziggo een sterke positie heeft in bepaalde regio's. De Consumentenbond telt enkele tientallen providers op de glasvezelnetwerken.

Klachten krijgt de Consumentenbond ook over glasvezel. Vaak gaat het dan om de verkopers die aan de deur komen. De aanvraag duurt langer dan beloofd, terwijl de kopers niet meer onder het contract uit kunnen. Onvoorziene extra kosten komen ook voor en net als in de eerste dagen van internet via ADSL of kabel blijkt ook de installatie van de apparatuur hoofdbrekens te geven.