"De laatste maanden hebben we tegen de duizend klachten binnengekregen. Dat is heel veel. Vandaar dat we nu voor onze leden met adsl-problemen willen gaan bemiddelen", aldus Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. Volgens de bond zijn de klachten over adsl heel divers. "Mensen moeten maanden wachten op hun aansluiting, als ze willen overstappen naar een andere adsl-aanbieder duurt het lang voordat de lijn is vrijgegeven, de helpdesks zijn slecht bereikbaar en er bestaat onduidelijkheid over de voorwaarden. Dat laatste houdt bijvoorbeeld in dat mensen met een adsl-abonnement opeens veel meer moeten betalen." De bemiddelingsactie van de Consumentenbond is gericht op Het Net, Planet Internet, Tiscali, Wanadoo en Zonnet. "Dat zijn de vijf grootste providers, waar we ook de meeste klachten over binnenkrijgen", aldus Van den Brandhof. De Consumentenbond brengt adsl-gedupeerden een bedrag van 6 euro in rekening voor de bemiddelingsactie. "Het Net, Planet Internet en Zonnet hebben beloofd dat zij dat bedrag zullen terugbetalen als de klacht terecht is. Wanadoo doet dat niet en van Tiscali weten we het nog niet." Leden van de Consumentenbond kunnen zich via een formulier op de site van de bond aanmelden. In het januarinummer van de Consumentengids verschijnt een onderzoek naar de kwaliteit van internetaanbieders.