De actie is bedoeld voor mensen die spookrekeningen van hun televisie-, telefoon- of internetabonnement hebben gehad. Een groot aantal klanten heeft een rekening gehad waarbij niet duidelijk is waarop het gevorderde bedrag is gebaseerd. Wie vervolgens de helpdesk belt, komt er vaak niet doorheen, meent Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. "Wie dan weigert te betalen kan een incassobureau aan de deur krijgen of simpelweg afgesloten worden van internet-, telefoon- of tv-aansluiting." Voor deze mensen wil de Consumentenbond nu gaan bemiddelen. Overigens springt de bond alleen in de bres voor leden. Hoe lang de actie gaat duren, hangt een beetje van het succes af. "Maar we hebben nu al honderden klachten gehad", vertelt Van den Brandhof. "In eerste instantie willen wij dat UPC uitleg geeft over de rekeningen. Natuurlijk moeten mensen die zijn afgesloten ook weer worden aangesloten." Voor UPC komt de actie van de Consumentenbond als een complete verrassing. ""Wij weten van niets, hoe wil de bond bemiddelen als ze nog niet eens met ons hebben gesproken?", vraagt UPC-woordvoerder Mark Zellenrath zich af. "Het lijkt meer op een ledenwervingsactie van de Consumentenbond." Zellenrath erkent dat er wel eens fouten zijn gemaakt, maar dat komt vooral door de ingebruikname van een nieuw systeem waarmee rekeningen worden opgesteld en verstuurd. Vooral in oktober en november kwamen hierover vragen, volgens Zellenrath. "Die klanten hebben we vooral via de callcenters en in de winkels proberen te helpen." UPC is eigenlijk niet blij met de actie van de Consumentenbond. "We behandelen de klachten liever zelf, dat kost ons veel minder tijd." Bovendien is het voor UPC niet duidelijk wat de Consumentenbond nu eigenlijk wil. "Laat ze eerst maar eens uitleggen wat ze van plan zijn", aldus Zellenrath.

Nul komma nul

De Consumentenbond heeft in het verleden eerder met UPC in de arena gestaan. "Het resultaat van die keren was nul komma nul", geeft de bond toe. Nu komt de organisatie weer op voor UPC-klanten. "Het komt gewoon omdat UPC monopolist is. Eigenlijk zou de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) hiertegen moeten optreden", vindt Van den Brandhof, "maar daarvoor heeft de kartelwaakhond geen bevoegdheid." UPC-abonnees kunnen hun klacht kwijt op de site van de Consumentenbond. UPC raadt zelf aan om met vragen of klachten een callcenter te bellen of naar een UPC-winkel of het mobiele servicepunt te gaan. Update, 15:45 uur: Reactie van UPC toegevoegd.