De Consumentenbond waarschuwt voor een grote reclamegolf in de aanloop naar het WK Voetbal. Aanbieders van digitale televisiepakketten maken volop reclame voor hun diensten, maar de Consumentenbond waarschuwt: 'Laat je niet gek maken'. Naast voordelen als een groter zenderaanbod, een electronische tv-gids en het vanuit je stoel bestellen van films, kent digitale televisie in de praktijk nog veel nadelen.

Zo is de beeldkwaliteit van digitale televisie erg wisselend. Het onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat de bandbreedte per aanbieder verschilt. Omdat de kwaliteit van die bandbreedte afhankelijk is, betekent dat dus ook kwaliteitsverschillen tussen aanbieders. Een lagere bandbreedte kan problemen opleveren bij snel bewegende beelden, bijvoorbeeld bij sportuitzendingen.

Een ander groot struikelblok zijn de decoders. Elke televisie heeft een aparte decoder nodig en de meeste onderzochte decoders scoren volgens de bond onvoldoende. Bij veel van de kastjes kan alleen de zender worden opgenomen waar op dat moment naar gekeken wordt, en het energieverbruik is vaak enorm, zelfs in de standby-modus. Daarnaast blijkt het zappen tussen zenders traag te gaan.

Veel mensen besluiten een lcd- of plasmatelevisie aan te schaffen om de kwaliteit van het digitale televisiesignaal optimaal te benutten. De consument onderzocht de platte beeldschermen en ook hier blijken de resultaten negatief. Het merendeel van de platte tv's biedt een lagere beeld- en geluidskwaliteit dan een traditionele beeldbuis.

Naast verschillen in kwaliteit, constateert de Consumentenbond ook verschillen in contractsduur en opzegtermijnen tussen de diverse aanbieders. Het wisselen van pakket en aanbieder kan daardoor lastig zijn.