De bond waarschuwt dat een nieuw wetsvoorstel van EU-commissaris Meglena Kuneva negatief uitpakt voor Nederlandse consumenten.

Kuneva wil de rechten en plichten van webwinkels en consumenten tussen alle lidstaten gelijk trekken. Hoewel de positie van de winkeliers verbetert, klaagt de bond dat consumenten in de toekomst juist slechter af zijn.

Een set voorwaarden

De nieuwe 'Consumer Rights Directive' stelt een aanntal voorwaarden voor waar Europese(web)winkels in de toekomst aan moeten voldoen. Zo dient een consument heldere informatie te ontvangen over de prijs en de kenmerken van een product, maar ook duidelijke informatie over fysieke locatie en identiteit van een verkoper.

Daarnaast wordt er een maximum van 30 dagen ingesteld voor aflevering van een besteld product. Ook komt het risico van niet geleverde producten bij de leverancier te liggen waar dat in sommige staten nu bij de consument ligt. Er komt bovendien één set regels voor garantie, het retourneren, reparaties en vervangingen.

Geen uitzonderingen

Volgens de Consument betekent het voorstel een verslechtering voor Nederlandse consumenten. Het voorstel van Kuneva laat afzonderlijke namelijk geen afwijkende regels hanteren.

In het wetsvoorstel wil Kuneva de garantietermijn voor producten bijvoorbeeld vaststellen op twee jaar. Voor veel Europese consumenten is dit een verbetering. Maar in Nederland kunnen consumenten aanspraak maken op een garantietermijn van grofweg vier tot zes jaar op huishoudelijke apparatuur en andere grote producten.

Meer onduidelijkheid

Het voorstel geeft winkels ook de mogelijkheid om de prijs van een product na de bestelling te verhogen zonder dat de koper de mogelijkheid krijgt om de koop te ontbinden. De Consumentenbond waarschuwt bovendien voor een onduidelijke situatie, aangezien de nieuwe regels niet gelden voor veel verkochte producten, zoals cd's, dvd's en software.

Niet alleen verslechtering

Overigens pakken niet alle maatregelen negatief uit voor Nederlandse webshoppers. Zo geeft de Consumentenbond aan positief te zijn over het oprekken van de bedenktermijn waarbinnen een bestelling geannuleerd kan worden van zeven werkdagen naar twee weken.

Reactie Wehkamp

Joke Vrolijk, woordvoerster van Wehkamp, laat in een reactie aan Webwereld weten dat de webwinkel het een goede zaak vindt "om een en ander te stroomlijnen, zodat de consumenten in Europa weten waar ze aan toe zijn." Daarnaast stelt ze dat we hier in Nederland onze zaakjes al prima voor elkaar hebben, met onder andere het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk en de Geschillencommissie. Volgens Wehkamp is de uniformering dan ook meer bedoeld voor (nieuwe) landen binnen de EU waar de bescherming van consumenten minder goed geregeld is.

Niet alleen winkels

De nieuwe regelgeving beperkt zich niet alleen tot webshops en fysieke winkels, maar zal ook betrekking hebben op online veilingen of aankopen via mobiele apparaten. Kuneva beargumenteert: "Deze nieuwe regels zijn ontwikkeld om de bescherming te verbeteren en om de mazen in de wet te sluiten die het consumentenvertrouwen ondermijnen."

De Consumentenbond onderschrijft dat de nieuwe Europese richtlijn oorspronkelijk bedoeld was om consumenten en bedrijven te helpen terwijl "een hoog niveau van consumentenbescherming zou worden gegarandeerd." Het voorstel van Eurocommissaris Kuneva zet volgens de bond Nederlandse consumenten echter in de kou en het lijkt nu alleen gericht op "het verminderen van administratieve lastendruk voor bedrijven."