"We onderzoeken nu eerst of Superweb zich echt niet aan de afspraken houdt," licht Ewald van Kouwen van de Consumentenbond toe. "We vermoeden van niet." Na het onderzoek krijgt de ISP vrijwel zeker de volle laag. De intensiteit van de acties wordt stapsgewijs opgevoerd. Eerst zal de bond de publiciteit zoeken en in de Consumentengids waarschuwen voor de slechte dienstverlening van Superweb. "In het uiterste geval stappen we naar de rechter om Superweb in het gareel te krijgen," aldus Van Kouwen, daaraan toevoegend dat 'de tijd van overleg al verstreken is'. De klachtenstroom over de diensten van de ISP, die haar klanten laat inbellen op een gratis 0800-nummer tegen 35 gulden per maand, houdt onafgebroken aan. De meest recente problemen gaan over wachtwoorden die plots ongeldig blijken. Wanneer na ettelijke keren bellen eindelijk de lijn wordt beantwoord, wordt de verbinding enkele seconden later verbroken omdat het wachtwoord niet zou kloppen. Passwordserver uit de lucht Oorzaak van dit probleem is volgens de Superweb-helpdesk een fout in de 'passwordserver'. Volgens enkele WebWereld-lezers ligt die server er al sinds maandagavond uit. De helpdesk verwacht dat het probleem nog 'enkele uren zal voortduren'. Over het inbelprobleem meldt de helpdesk dat 'dit niet op korte termijn zal worden opgelost'. "Tot januari 2000 zijn geen netwerkuitbreidingen gepland," aldus luidt een opgenomen mededeling. Klanten worden verder opgeroepen alleen te bellen met de helpdesk over zaken als 'de configuratie van de webbrowser'. Martijn Eier, directeur van Superweb, legt de schuld van de inbelproblemen bij Eneco. Het kabel- en telecombedrijf zou niet voor voldoende interconnectiecapaciteit hebben gezorgd. (Zie nieuws van 6 december 1999.) Superwebbers aftapbaar Een ander probleem betreft de afhandeling van het internetverkeer van Superweb. In de nieuwsgroep alt.nl.kabel.eneco schrijft kabelspecialist Stefan Didak dat kabelinternetabonnees op het net van Eneco het dataverkeer van Superweb kunnen aftappen. "Superweb is via Eneco binnen hetzelfde kabelsegment aangesloten als de kabelabonnees van bArt," schrijft Didak. "Zoals het er nu naar uitziet kunnen Eneco en bArt deze hoeveelheid verkeer niet correct verwerken. Het resultaat is dat enorm veel verkeer van Superweb naar kabelmodemgebruikers gebroadcast wordt." Didak bestudeerde de datastroom en kwam tot de conclusie dat kabelgebruikers zonder veel moeite e-mail van Superweb-klanten kunnen lezen. "Tevens is te zien naar welke sites Superweb-gebruikers surfen. Ook IRC- en ICQ-berichten zijn vrij in te kijken."