Dat zal de bond vanmiddag bekendmaken. Deze ochtend werden al de bij WebTrader aangesloten internetwinkels per e-mail geïnformeerd. Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, bevestigt dat WebTrader zal worden stopgezet, maar wilde vanochtend nog geen verder commentaar geven.

Uit de e-mail die de Consumentenbond aan de aangesloten internetwinkels heeft gestuurd, blijkt dat de bond het logo niet langer nodig vindt. "WebTrader heeft zijn werk gedaan", zo schrijft de directeur van de Consumentenbond in de e-mail aan de webwinkels. Betere wettelijke bescherming van consumenten en initiatieven van de branche om zelf de consumentenbescherming te verbeteren, hebben tot deze conclusie geleid.

Op 1 februari 2001 zijn er bepalingen in het Burgerlijk Wetboek opgenomen die de bescherming van de consument beter waarborgen bij op afstand gesloten overeenkomsten. Daarnaast is op 1 september de nieuwe wet bescherming persoonsgegevens in werking getreden.

Een groot aantal internetwinkels is inmiddels toegetreden tot de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (Thuiswinkel.org). Deze organisatie voert een eigen keurmerk en heeft een geschillencommissie waartoe consumenten zich kunnen wenden bij een conflict met een winkelier.

Kritiek

WebTrader ging van start in 1999. Doel was het 'vertrouwen van de consument in het winkelen via internet te vergroten'. Als een internetwinkel bij WebTrader is aangesloten betekent dat onder meer dat de winkel ook daadwerkelijk bestaat en dat consumenten een besteld product binnen de daarvoor geldende termijn krijgen thuisbezorgd. Bovendien is er een 'niet goed geld terug garantie'.

Er is vanaf het begin de nodige kritiek geweest op het WebTrader-logo. Zo is het meer dan eens voorgekomen dat de beveiliging van WebTrader-winkels niet op orde bleek. Vorig jaar december bleken de sites van Score.nl en Vitamins.nl – beide gezegend met het Webtrader-logo – open te staan. Door het lek was het mogelijk om op eenvoudige wijze inzicht te krijgen in de structuur van de servers en wat er op staat. Ook was het een fluitje van een cent om bestanden te wijzigen of toe te voegen.

Daarnaast bleken niet alle bij WebTrader aangesloten winkels op tijd te leveren. Internetjournaliste Marie-José Klaver beklaagde zich afgelopen vrijdag op de site van NRC Handelsblad nog over de slechte dienstverlening van Hot-Orange. Bestellingen bij Hot-Orange werden vaak te laat, niet of twee keer bezorgd. Het internetwarenhuis dat vorige week uitstel van betaling aanvroeg, had ook een WebTrader-logo.