Dit zegt de Consumentenbond nu op basis van zijn Providermonitor. Die tweemaandelijkse test meet internet- en voip-abonnementen op basis van een gebruikerspanel. In de nieuwe editie, op basis van metingen in januari en februari, stijgt Tele2 van de vijfde naar de eerste plaats. Dat dankt het vooral aan de eigen verbetering: minder gerapporteerde storingen. Tele2 scoort nog altijd slecht voor het oplossen van storingen.

Daling Xs4all

De eerste plaats voor Tele2 is ook te danken aan de teruggang van Xs4all. Die provider is door storingen gedaald naar de derde plaats. Toch presteert KPN-dochter Xs4all net als HetNet (eveneens van KPN) goed, aldus de Consumentenbond.

De derde KPN-tak Telfort hangt echter onderaan de ranglijst. "De waardering stijgt wel iets (naar 6,2, dus net een voldoende), maar de score is nog steeds 10 procent onder het gemiddelde", schrijft de Consumentenbond. "In de eerste twee maanden van 2009 kreeg nog steeds 49 procent van de Telfort-klanten te maken met een storing." Naast haperende telefoonverbindingen is ook de geluidskwaliteit slecht; gebruikers klagen dat ze veel echo op de lijn horen.

Klachten verzamelen

De Bond heeft al de medewerking gekregen van Telfort en Ziggo. Laatstgenoemde was de hekkensluiter in de vorige editie van de Providermonitor. Ziggo is inmiddels opgeklommen naar de 6e plaats. Toch scoren die twee providers niet goed in de tests van de Consumentenbond. Eind maart is dan ook een groepsactie opgezet voor leden. Daarbij worden klachten verzameld en volgens de Consumentenbond dan snel opgelost. Deze actie loopt tot 17 mei.

Bij een vorige meting, waarvan de resultaten eind december zijn bekendgemaakt, hekelde de Bond de providers nog. Maar liefst 40 procent van de Nederlandse isp-abonnees heeft in augustus en september last gehad van storingen en/of belabberde klantenservice, bleek uit dat voorgaande onderzoek. Xs4all was toen de beste. De consumentenbond voert de providertest elke twee maanden uit.