Dat heeft de rechtbank uit Den Haag maandag bepaald. De Consumentenbond had een rechtszaak aangespannen tegen Casema, omdat de kabelaanbieder 'selectief' zou hebben geciteerd uit een onderzoek van PC Magazine.

De lezers van de advertentie zouden 'geen goed beeld krijgen van de werkelijke prestaties van Casema'. Casema plaatste de advertentie samen met Chello en @Home. Gemiddeld haalden deze providers volgens het onderzoek van PC Magazine een snelheid van 180 kb/s.

Wanadoo Premium blijft daar met 60 kb/s ver bij achter. Dat laatste bleef in de advertentie echter onvermeld. "De consument wordt op het verkeerde been gezet doordat in de advertentie het gemiddelde van de internetsnelheden van de drie kabelaanbieders wordt vergeleken met de snelheid van internet via de telefoon", meende de Consumentenbond dan ook.

Verkeerde been

De Haagse rechter was echter ongevoelig voor de argumenten van de Consumentenbond. "Bestudering van [het] artikel maakt weliswaar duidelijk dat in de advertentie een beperkt deel van het onderzoek is gepubliceerd, maar niet aannemelijk is geworden dat de lezer van de advertentie daardoor op het verkeerde been wordt gezet", aldus de rechter in het vonnis.

Volgens de rechter zullen 'heavy users' die geïnteresseerd zijn in breedbandinternet 'zich niet door een eerste indruk van een advertentie laten beïnvloeden, maar zich gedegen oriënteren'. "Daartoe nodigt de advertentie uit, gezien de verwijzing naar PC Magazine."

Een rectificatie door Casema, zoals de Consumentenbond had geëist, vindt de rechter daarom niet nodig.

Teleurgesteld

De Consumentenbond is 'teleurgesteld' over de uitspraak. "Het is vreemd dat de rechter wel toegeeft dat de advertentie op het eerste gezicht een verkeerde indruk kan wekken, maar dat niet als een probleem ziet", aldus Cecile Nijkamp, woordvoerder bij de Consumentenbond.

Volgens Nijkamp is de uitspraak niet in de geest van de nieuwe regels voor vergelijkende reclame die sinds april in Nederland van kracht zijn. "Daarin staat dat de lezer de informatie in de reclame-uiting zelf moet kunnen vinden. Dat is hier niet het geval."

Desondanks gaat de bond niet in hoger beroep. "We hebben begrepen dat dat wel een jaar op zich kan laten wachten. Dat vinden wij te lang. In plaats daarvan blijven we nu in de gaten houden of er geen nieuwe misleidende advertenties verschijnen."

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 15:10 uur:</b> De reactie van de Consumentenbond is toegevoegd.</i>