De Spaanse luchtvaartmaatschappij Girjet, die de vluchten voor Ufoflug.com uitvoerde, heeft aan de Consumentenbond laten weten niet meer voor de site te vliegen, onder andere wegens betalingsproblemen. Vluchten vanuit Duitsland, België en Spanje zijn de afgelopen dagen geannuleerd.

Hoewel Ufoflug.com zich volgens de bond voordoet als een luchtvaartmaatschappij, is het bedrijf in feite een reisorganisatie die losse vluchten aanbiedt. De Consumentenautoriteit, die vakantiegangers waarschuwt 'alert te zijn bij het boeken van vluchten naar Marokko' heeft inmiddels al tientallen meldingen ontvangen van gedupeerde en verontruste consumenten. Veel gedupeerden klagen over vluchten die wel betaald zijn, maar niet worden uitgevoerd.

Zowel de Consumentenbond als de Consumentenautoriteit zijn er niet in geslaagd met Ufoflug.com in contact te komen. De instanties lagen eerder dit jaar ook al met de site overhoop, toen bleek dat klanten na een paar muisklikken vastzaten aan een boeking, zonder kennisgeving vooraf of inzage in de algemene voorwaarden.

De Consumentenautoriteit informeert gedupeerden via Consuwijzer.nl en raadt mensen die een vlucht geboekt hebben via Ufoflug.com aan om bij Schiphol te informeren of de vlucht doorgaat. De bond vreest dat er voor gedupeerde reizigers weinig hoop is op restitutie. "De garantieregeling SGR, nog afgezien van de vraag of de betrokken bureaus hierbij zijn aangesloten, geldt niet voor 'losse' vliegtickets", aldus de bond.

De Duitse politie is inmiddels een onderzoek naar Ufoflug.com gestart.