Om te zien wat de invloed van de Filter Bubble is in Nederland, wil de Consumentenbond dat googelers dit weekend een screenshot maken van enkele resultaten. Door de resultaten van drie specifieke termen te vergelijken, hoopt de bond beter inzicht te krijgen in hoeverre de Filter Bubble in Nederland van toepassing is.

Einde aan debat

Het idee van de Filter Bubble is dat door steeds verregaandere personalisatie gebruikers verstoken raken van informatie die niet past binnen de eigen denkbeelden. Door deze internetverzuiling worden internetters niet blootgesteld aan andere ideeën. Daardoor dreigt het gevaar dat ze kritiekloos worden en geen debat meer kunnen voeren door een gebrek aan argumenten, zo luidt de theorie.

Internetactivist Eli Pariser poneert deze theorie in zijn boek “The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You". Hij experimenteerde onder meer met google's zoekresultaten en zei vorig jaar tegen CNN: “Als je een paar jaar geleden iets googelde, kreeg iedereen dezelfde resultaten. Nu krijg je deze sterk verschillende resultaten te zien."

Zo leverde het googelen van 'Egypte' bij de ene gebruiker voornamelijk sites en commentaren van resisbureau's op, terwijl bij de andere nieuws over protesten voorop stond. “Als je MSNBC of Fox aanzet, weet je wat de regels zijn - welke dingen je kunt verwachten en wat wordt uitgefilterd. Mar met de feed van Facebook of Google weet je niet wie zij denken dat je bent", aldus Pariser.

Steekproef Nederland

De Consumentenbond wil nu een kleine steekproef uitvoeren om te zien hoe deze resultaten precies verschillen. De bond roept internetters op om dit weekend te zoeken naar drie termen en een screenshot te maken van het scherm. Gebruikers hoeven niet speciaal in te loggen of uit te loggen in Google. “We willen de resultaten zien die mensen anders ook te zien krijgen", vertelt woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond.

De Consumentenbond is nieuwsgierig naar de resultaten van 'Griekenland', 'Hypotheekrenteaftrek' en 'Bestaat het broeikaseffect?' In het januarinummer van de Digitaalgids worden de bevindingen beschreven.