Dit stelt Consumer Watchdog voor. De consumentenorganisatie riep het Amerikaanse ministerie van Justitie in een brief (pdf) op om de combinatie van Google's zoekmachine met het advertentiemodel onder de loep te nemen. Ook Google Books moet nader bekeken worden.

"Het is duidelijk tijd voor Justitie om een grootschalig en breed antitrustonderzoek tegen Google in te stellen. Wij denken dat alle remedies tot de mogelijkheden moeten behoren, inclusief de mogelijke opsplitsing van de internetgigant", zegt een advocaat van Consumer Watchdog tegen de IDG News Service. De groep concentreert zich de laatste jaren steeds meer op technische zeken en richt zijn pijlen voornamelijk op Google.

Manipulatie

Google zou zoekresultaten en de daarbij getoonde advertenties hebben gemanipuleerd om concurrenten die afhankelijk zijn van verkeer via Google te benadelen. Advertenties van bijvoorbeeld myTriggers.com en TradeComet.com zouden stelselmatig worden geweigerd door Google. Door de positie van Google in de zoekmarkt hebben online- en mobiele adverteerders geen andere keus om te adverteren bij Google. Daarnaast zou het nauwe verband tussen zoekresultaten en advertenties de neutraliteit van de resultaten in het geding brengen.

Google stelt in een reactie dat Consumer Watchdog altijd "medogenloos negatief" is geweest over de zoekgigant. De groep heeft onlangs de redenen voor het stoppen met censureren van Chinese zoekresultaten in twijfel getrokken. Ook werd het Privacy Dashboard als inadequaat aangemerkt.

Zoeken en advertenties scheiden

"Wij begrijpen volledig dat met grootte en succes kritiek komt", stelt Adam Kovacevich, senior manager global communications en public affairs bij Google. "Maar gezien hun geschiedenis zou Consumer Watchdog zelfs als we Google morgen in tweeën zouden breken daarna waarschijnlijk erop aandringen om de helften op te splitsen in kwarten." Daarnaast stelt Kovacevich dat Google zoveel mogelijk zijn best doet om open en transparant te zijn over zoekresultaten. Consumer Watchdog en andere partijen vinden het beleid juist bijzonder schimmig.

Om die twee-eenheid tegen te gaan stelde de organisatie voor de zoekfunctie van Google te scheiden van het advertentiebedrijf. Hoe Google de kosten voor de zoekmachine dan zou moeten afdekken kon de Consumer Watchdog niet beantwoorden.

Het ministerie van Justitie wilde niet direct ingaan op de oproep. Of er daadwerkelijk een onderzoek wordt ingesteld is onzeker.

Europese antitrustzaak

De Europese Commissie doet momenteel een vooronderzoek naar Google na mededingingsklachten van drie verticale zoekmachines. Door manipulatie van algoritmes zou Google eigen diensten structureel voortrekken en concurrenten naar beneden in de zoekresultaten verbannen.