Apple gelooft in openheid van zaken omtrent het gebruik van jouw persoonlijke informatie. Tenminste, dat communiceert het bedrijf middels een speciale opgetuigde website over de nieuwe privacyvoorwaarden van het bedrijf. In een begeleidend schrijven van Apple-baas Tim Cook, die opent met een relaas dat het vertrouwen van de klant "alles" voor zijn bedrijf betekent, gaat hij ook nog even Google en Microsoft te lijf.

Eenvoudig business model

Uiteraard niet letterlijk, dat zou in deze context wat vreemd zijn. Maar tussen de regels door is het duidelijk tegen welke bedrijven Apple zich wil afzetten. "Ons business model is heel eenvoudig: wij verkopen geweldige producten. Wij leggen geen profiel aan op basis van jouw e-mail-inhoud of browsegeschiedenis om deze te verkopen aan adverteerders", profileert Cook met scherpe pen.

Google en Microsoft vielen elkaar in het verleden onderling ook aan over deze kwestie. Microsoft heeft daar zelfs de nog altijd lopende lastercampagne 'Scroogled' voor opgetuigd. Praktijken waarvan het later zelf is beschuldigd.

Maar er is meer van Cook. "Wij verdienen geen geld aan de informatie die staat opgeslagen op jouw iPhone of iCloud. En we lezen jouw e-mails en berichten niet om informatie te verzamelen en deze te verkopen. Onze software en diensten zijn ontworpen om onze apparaten beter te maken. Zo simpel is het."