Internetgigant Google werkt naar verluidt aan een alternatief systeem om surfgedrag van consumenten in kaart te brengen. Dit zogeheten AdID moet gebruikers zowel tracken als enigszins anoniem houden. Het doel van dit alternatief voor cookies is het voorschotelen van (gerichte) advertenties waarbij eindgebruikers toch enige controle hebben over hun online-privacy.

Google als tussenpersoon voor adverteerders

Het AdID van websurfers wordt dan door Google onder voorwaarden doorgegeven aan adverteerders en advertentienetwerken. Die voorwaarden omvatten een reeks richtlijnen voor het waarborgen van de privacy van eindgebruikers. Dit plan van Google is door een anonieme bron verklapt aan de Amerikaanse krant USA Today.

Ongeacht de opzet van dit cookie-alternatief ontkomen Google en de ads-industrie hiermee niet aan de Nederlandse cookiewet. Die betreft namelijk elke vorm van tracking, vertelt internetjurist Arnoud Engelfriet aan Webwereld. "Of dat nou cookies zijn, browser-fingerprinting, of iets anders."

Toestemming nodig voor schrijven en uitlezen van data

Ook de nog onbekende mate van anonimisering die AdID zou bieden, vormt geen omzeiling van de cookiewet. "Anonimiteit maakt niet uit", aldus Engelfriet. Hij legt uit dat de zogeheten cookiewet van origine is gemaakt om (ongewenste) plug-ins en toolbars voor webbrowsers te reguleren. Vervolgens is dat uitgebreid om ook cookies en online-privacy te omvatten. Daarvoor is de wetstekst verbreed zodat die toestemming vereist voor het schrijven en uitlezen van data op computers van eindgebruikers.

Mogelijk kan Google die benodigde toestemming wel minder opdringerig maken zodat er niet steeds een venster opduikt door AdID te koppelen aan inloggen op zijn diverse clouddiensten. Dit zou dan kunnen gelden voor gebruikers die inloggen in Chrome (voor onder meer bookmarksynchronisatie), Gmail, Google Docs, Android of andere diensten van de e-commercereus. Dan is er nog altijd toestemming voor tracking vereist, maar kan Google dat verwerken in de algemene voorwaarden, zegt Engelfriet.

'Nog heel vroeg'

Volgens de anonieme bron van USA Today gaat Google de komende maanden praten met partijen in de ads-industrie, overheidsorganen en consumentengroepen. Op dit moment is de grote zoekmachine en Android-maker goed voor ongeveer eenderde van de totale wereldwijde omzet uit online-ads. Een Amerikaanse woordvoerder van het bedrijf geeft geen commentaar op het uitgelekte plan.

Hij houdt het bij de mededeling dat technologische verbeteringen kunnen helpen bij het verbeteren van de online-veiligheid van gebruikers op een dusdanige manier dat de economische levensvatbaarheid van het web ook gewaarborgd wordt. "Wij en anderen hebben een aantal concepten op dit gebied, maar ze verkeren allemaal nog in zeer vroege stadia", krijgt de Amerikaanse krant te horen.