- De tijden dat Corel met WordPerfect zo'n beetje het monopolie had op de markt van tekstverwerkers ligt al enige tijd achter ons. Microsofts Office heeft WP van vele PC's verdreven. Maar het verliesgevende Corel vecht terug en zal vandaag de naam van een computerfabrikant bekendmaken waarmee de softwaremaker een strategische alliantie zal vormen. Corel claimt dat de alliantie tot gevolg heeft dat WordPerfect software met bijna een vijfde van alle computers zal worden gebundeld. Kenners denken dat het hierbij aldus om Compaq zal gaan, 's werelds grootste computerverkoper. Compaq had in 1998 een marktaandeel van 15 procent. - Het Museumplein in Amsterdam is nog steeds een grote bouwput en het Van Gogh Museum zit midden in een ingrijpende verbouwing en zal eind juni zijn poorten weer openen. Tot die tijd kan de liefhebber echter zijn hart ophalen aan de nieuwe site van het Van Gogh die gisteren werd gelanceerd. Op de site is nieuws te lezen over Van Gogh en het museum en bovendien veel werken te bekijken. Dit is met name interessant voor de vele schilderijen en tekeningen die in het `echt' het daglicht niet zien en in de depots zijn opgeslagen. De website zal in de komende maanden worden uitgebreid met een 3D virtueel museum, een chatroom en een online winkel. - Ook als Corel zich van de steun van Compaq weet te verzekeren, zullen de Canadezen nog altijd de strijd met Microsofts Office moeten aangaan. Van dit zeer populaire pakket is de komende versie al een tijdje bekend: Office 2000. Microsoft heeft in New Orleans bekend gemaakt dat het eind april begint met het leveren van de software aan de computerfabrikanten. De klant die Office 2000 in de computerwinkel of via internet wil kopen, moet tot 10 juni wachten. De meest uitgebreide uitvoering van Office, de Premium versie, zal 799 dollar gaan kosten (399 voor een upgrade). De standaard-versie gaat 499 dollar kosten (209 dollar voor de upgrade). Nog meer dan nu het geval is, is Office 2000 gericht op het publiceren op internet. - IBM heeft een nieuw hulpmiddel op de markt gebracht dat samenwerkt met de bestaande e-commerce software (Net Commerce) van IBM: Catalog Architect. Hiermee moet het voor beheerders van online winkels veel eenvoudiger worden op hun toko up-to-date te houden . Nu nog moeten nieuwe prijzen, producten, maten of kleuren allemaal handmatig worden bijgehouden. Volgens IBM is dit verreweg de grootste kostenpost van e-commerce activiteiten. Ongeveer 75 van de tijd en geld wordt gespendeerd aan het bijhouden van de winkel. Catalog Architect moet deze kosten drastisch terugdringen doordat het allerlei veranderingen in een database automatisch genereert en aanpast. In plaats van het veranderen van elk product, hoeft dan in het vervolg slechts één handeling te worden verricht.