Dat adviseert de Advertising Standards Authority (ASA) in een rapport na bestudering van bijna driehonderd klachten. De meeste klachten gingen over het feit dat vaak juist kinderen reageren op de spotjes van Jamster voor de Crazy Frog, Sweetie the Chick en Nessie the Dragon. Zij bestellen daarbij niet alleen eenmalig een ringtone, maar zitten direct aan een abonnement vast waardoor de telefoonrekening soms hoog kan oplopen.

Volgens de ASA is het argument dat Jamster zich met de spotjes op jongeren richt ongegrond. Jamster heeft de ASA een eigen onderzoek overhandigd waaruit blijkt dat 3,87 procent van de klanten minderjarig was. Hoewel de ASA niet zoveel waarde hecht aan deze cijfers, blijkt ook uit enkele onafhankelijke studies van TNS en het Wireless World Forum dat de meeste ringtones door mensen boven de zestien jaar worden besteld.

Maar vanwege de publiciteit die het mobiele-ringtonesbedrijf de laatste maanden heeft gehad, en de 40.000 reclames die Jamster alleen al in de maand mei in Engeland heeft uitgezonden, ontkomen kinderen bijna niet aan de tv-reclames.

Ter verdediging zegt Jamster dat het zich richt op het publiek tussen de 18 en 49 jaar. Maar het aantal klachten over kinderen die torenhoge telefoonrekeningen krijgen, toont volgens de ASA wel aan dat de reclames grote aantrekkingskracht op kinderen hebben.

"Kinderen kijken anders naar reclames en kunnen minder de voors en tegens van een product afwegen", zo stelt de reclameorganisatie. De ASA heeft er daarom toe besloten om een tijdsgrens voor de commercials van Jamster in te stellen. "We vinden dat de advertenties niet voor negen uur 's avonds vertoond mogen worden", aldus de ASA.