Nog voordat de Google Glass de consumentenmarkt heeft bereikt, kampt de augmented reality-bril met een imagoprobleem. Daarbij gaat het vooral om privacy: een Glass-drager zou altijd filmen of geluidsopnames maken en daar is niet iedereen van gediend.

In februari publiceerde Google al gedragsadviezen om irritant gebruik tegen te gaan. Desondanks ontstond er een negatieve term voor dit fenomeen: de Glasshole.

Ommekeer

Daar moet de nieuw aangestelde directeur Ivy Ross een einde aan maken. De gerenommeerde productdesigner heeft een indrukwekkende staat van dienst en heeft onder meer Art.com, Calvin Klein en Disney op haar cv staan. Ross vervangt Babik Parviz en werkt vanaf 19 mei onder Google X voor Astro Teller en Sergei Brin.

Ross, die een design en marketing-achtergrond heeft, hoopt snel een antwoord te vinden op het "brutale" imago van Google Glass. In een post op Google+ noemt ze de Google Glass ondanks de imagoproblemen "vooral cool."

In een TEDTalk van 2013 ontvouwt Ross haar visie: