Adobe heeft er in de afgelopen drie maanden 153.000 nieuwe abonnees op zijn cloudplatform Creative Cloud bijgekregen. Een opsteker die ervoor zorgt dat de negatieve winstverwachting over 2013 met 5 dollarcent per aandeel naar boven kan worden bijgesteld.

Versnelde adoptie

De maker van onder meer Photoshop, Illustrator en Dreamwaver biedt zijn software sinds mei vorig jaar ook aan in maandelijkse cloudabonnementen. Daarbij heeft nu inmiddels 479.000 betaalde klanten.

Adobe tekende het afgelopen kwartaal voor een netto omzet van iets meer dan 1 miljard dollar. Ook dat was meer dan analisten vooraf hadden verwacht. Als oorzaak voor het nieuwe optimisme wijst Adobe naar de “versnelde adoptie" van Creative Cloud, dat voor 224,3 miljoen dollar van deze omzet zorgt. Dat was al een verdubbeling van de abonnementen vergeleken met de maand ervoor.

2 miljoen proefversies

Bij cloudsoftwarepakket Creative Cloud krijgen klanten voor 60 euro per maand volledig beschikking over Creative Suite 6 (CS6) en ontvangen zij daarbij tevens 20 GB aan cloudopslag. Voor 25 euro per maand is een beperkte versie beschikbaar met minder (volledige) softwareversies.

Adobe verwacht veel van zijn cloudplatform dit jaar. De proefversie, waarbij gebruikers een maand lang Creative Cloud gratis kunnen proberen, is al 2 miljoen keer gebruikt. Adobe verwacht dat in de toekomst veel van de proefgebruikers de overstap maken naar een betaald abonnement. “We bouwen een sterker, meer voorspelbaar omzetmodel dat op de lange termijn meer winst oplevert", concludeert CFO Mark Gerret tegenover Reuters.