De hardwarefabrikant heeft naar eigen zeggen het afgelopen kwartaal te lijden gehad van dalende prijzen voor flashgeheugenonderdelen. "Gek genoeg had dit geen positief effect op onze verkopen", aldus Craig McHugh, president van Creative Labs. Mede hierdoor daalde de omzet in een jaar tijd van 333,8 miljoen tot 225,7 miljoen dollar.

Ook de winst viel lager uit door afschrijvingen van goodwill en reorganisatiekosten van de ontwikkeldivisie 3DLabs. Creative sloot het kwartaal met een verlies van 114,3 miljoen dollar. Dit is inclusief een eenmalige afschrijving van 41,6 miljoen dollar en een investering van 2 miljoen dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Creative nog een winst van 15,9 miljoen dollar.

Creative kondigde eind februari een reorganisatie aan voor 3DLabs om de kosten te beperken en zich meer te richten op de markt van draagbare apparaten.

Het aandeel Creative daalde dinsdag op de Nasdaq met 1,55 procent tot 6,35 dollar.